Ak nie Putin, tak kto? Alternatívny zoznam kandidátov na prezidenta Ruskej federácie od odborníkov na „Takéto prípady. Nový prezidentský kandidát Belkovský na prezidenta

19/06/2018

Známy politológ Stanislav Belkovskij, ktorý v minulosti pôsobil v Kremli, sa domnieva, že napriek niektorým zmenám v zložení prezidentskej administratívy sa nič zvláštne nestalo. Belkovskij to vie lepšie, pretože ako nikto iný pozná interné kremeľské technológie.


“Prezident Ruskej federácie Vladimir Putin pri príležitosti štátneho sviatku (12. júna 2018) mierne zmenil zloženie svojej kráľovskej administratívy. Ide však o čisto formálnu formuláciu. Neexistujú žiadne skutočné zmeny. Zmenili sa len mená drobných úradníkov, ktorí o ničom nerozhodujú,“ píše Belkovskij vo svojom stĺpčeku pre Interlocutor.

Podľa neho si všetci vo vedení administratívy udržali svoje miesta - šéf Anton Vaino aj jeho prví zástupcovia Sergej Kirijenko a Alexej Gromov.

„Pán Vaino je skutočným tajomníkom Vladimíra Vladimiroviča. Stáva sa, že vedúci je veľmi naviazaný na svoju sekretárku? A dokonca si ho vziať (oženiť sa s ním)? “ - ironicky Belkovsky. "To sa stáva. Často. Vygooglite si zoznam šéfov, ktorí mali manželský vzťah so svojou sekretárkou – je dosť rozsiahly, rozvetvený a kľukatý.“

Politológ dodáva, že dôležité je mať sekretárku, ktorú má líder rád.

„Nemysli na nič zlé. Ja sám ako človek s istými manažérskymi skúsenosťami (samozrejme, zďaleka nie na takej úrovni ako HDP) veľmi dobre chápem: je veľmi dôležité mať (v dobrom slova zmysle) sekretárku, ktorá sa vám páči. Život je krátky a pozitívnych emócií nikdy nemôže byť priveľa.

Sergej Kirijenko je koncepčná postava. Presne vie, čo chce a vie správne formulovať, ako to dosiahnuť. Zároveň je však dostatočne inteligentný a múdry na to, aby nepreukázal svoju intelektuálnu nadradenosť nad ostatnými. Je úplne technicky a technologicky vyspelý.

Za to ho Vladimír Putin oceňuje. Hoci pôvodne pán Kirijenko nebol členom jeho tímu. Skôr naopak – možný konkurent pre politický a tvorivý odkaz Borisa N. Jeľcina.

Aleksey Alekseevich (nemôžem ho osloviť menej úctivo, so všetkou mojou neexistujúcou túžbou) Gromov je klasický dôstojník KGB. Svojho času (1996) ho do prezidentskej administratívy Ruskej federácie priviedol Sergej Yastrzhembsky, ktorý bol potom vymenovaný za tlačového tajomníka prezidenta Jeľcina. V septembri 1998 bol pán Yastrzhembsky odvolaný za to, že podporil – v rozpore s názorom rodiny ruského prezidenta – kandidatúru Jurija Lužkova na post predsedu federálnej vlády – a tým de facto prezidentského nástupcu. Ale pán Gromov sa držal svojej pozície a zostal dodnes. On neodíde. Prežitie hardvéru je dôležitou ontologickou vlastnosťou agenta KGB.

Drahí priatelia,
tu som včera pred kemerovskou tragédiou napísal text na návrh jedného média.
Tento text bol odmietnutý médiami, pre ktoré som ho napísal, a všetky ostatné.
Prečo - ty buď sudca.
No, je tu FB a FB ma úbohé. Niekedy sa to stane.

PUTIN A SMRŤ, alebo RUSKO ŠTVRTÉHO TERMÍNU

Staroba nemá alternatívu, ako Putin

Mária Rožanová

A tak bola záhrada upravená tak, aby to bolo jednoduchšie
Odteraz nás
V nočnej bitke, vytvorenej dotykom
Bezpodmienečne zomrieť.

Michail Gendelev

Vladimíra Putina a jeho štvrté (piate?) volebné obdobie nemožno vysvetliť takzvanou politickou analýzou. Tu je vhodná iba psychoanalýza.
Povedzme si však všetko pekne po poriadku.

Tu je návod, ako to bolo.

V roku 2000, vo veku 47 rokov (teda toľko, koľko mám teraz, len nie som hlavou štátu a vôbec nikto), sa stal prezidentom Ruskej federácie jeden ešte veľmi starý pán. A zrazu sa ocitol v tom istom „otrokovi na galejách“. Ukázalo sa, že stať sa hlavou krajiny, v ktorej proti vám nikto nemôže namietať – keďže ste kráľ a v tejto funkcii ste úplne posvätní – to nie je žiadne potešenie, ale ťažké bremeno.
Po tisíce rokov ľudstvo vie a hovorí o Damoklovom meči, ale z nejakého dôvodu naň zabúda, kedykoľvek ide o Vladimíra Vladimiroviča Putina. Milióny dvojnohých stvorení úprimne veria, že majiteľ ruskej krajiny je veľmi spokojný so svojou pozíciou, kúpe sa v luxuse, kradne veľa peňazí a vo všeobecnosti je úplne šťastný. On sám si to však zrejme nemyslí.

Logika Vladimíra Vladimiroviča, pokiaľ sa dá rekonštruovať z otvorených zdrojov (v tomto prípade nehovoríme o žiadnych dôverných informáciách, psychoanalytik ich podľa definície nepotrebuje), sa scvrkáva na nasledujúce základné body.

1. Tento ľud nemožno rešpektovať. Už preto, že si vtedy, pred viac ako 18 rokmi, zvolil za hlavného šéfa pre neho úplne neznámeho človeka. A odvtedy som bol znovuzvolený toľkokrát, koľkokrát šéf chcel. Žiadny zvuk a žiadny sirup.

2. Zároveň treba týchto ľudí ľutovať, môžete s nimi súcitiť. Keď vidíte na stanici žobrajúcu starenku, máte motív dať jej päťdesiat rubľov? To však neznamená, že si veľmi vážite nešťastníkov. Jednoducho dávate milodary, aby ste znížili ťažké bremeno svojho vlastného hriechu, ktorému sa nedá vyhnúť. Znížte chudobu tohto nespravodlivého sveta.

3. Ako povedal jeden zo zakladateľov ruskej štátnosti, Džingischán (Temujin), "cesty do minulosti sú zarastené trávou." Mládež už nie je. Kedysi sa nášmu vodcovi zdalo, že si splní svoje povinnosti a potom bude mať čas veľkoryso žiť meštianskym životom. Nie Život (v tomto sa líši, ako viete, od mužského pohlavného orgánu) sa ukázal byť tvrdší. Rusko je čierna diera, z ktorej nemôže uniknúť ani svetlo. Čo môžeme povedať o prezidentovi? Ako povedal môj obľúbený literárny hrdina Zhuge Liang (toto sú Tri kráľovstvá Luo Guan-zhonga, hlavný čínsky klasický román), „vrátim sa, keď sa skončí moja služba.“ V momente vyslovenia tohto textu je už jasné, že služba nikdy neskončí a hrdina zomrie v kampani bez dosiahnutia požadovaného víťazstva. To isté s Vladimírom Putinom.

4. Neviem, kto vymyslel známu frázu „ak je Putin, je tu Rusko, ak nie je Putin, nie je Rusko“. (Verejne to povedal Vjačeslav Volodin, súčasný predseda Štátnej dumy Federálneho zhromaždenia Ruskej federácie). Táto fráza je však oveľa múdrejšia, ako sa na prvý pohľad zdá. Rusko je z pohľadu ruského vodcu totožné s jeho fyzickou existenciou a naopak. Preto, keď prezident Ruskej federácie hovorí – vo filme Vladimíra Solovjova „Svetový poriadok-2018“ – že nepotrebujeme svet bez Ruska, myslí tým vlastne seba. Ako povedal Lev Tolstoj ústami svojho chorého Ivana Iľjiča: „Nebudem existovať, tak čo sa stane? Nič sa nestane. Takže kde budem, keď budem preč? Je to smrť?" Keby som bol politickým stratégom Kremľa, ponúkol by som pre Putinovo štvrté alebo piate volebné obdobie toto motto: Rusko je naša vlasť a smrť je nevyhnutná. Nič presnejšie ako túto frázu Petra Smirnovského si v súvislosti s dnešnou situáciou RF ani neviete predstaviť.

5. Zakladateľ psychoanalýzy Sigmund Freud spolu so svojou najlepšou žiačkou Sabinou Spielrein (naša dáma z Rostova na Done) v knihe „Beyond the Pleasure Principle“ vysvetlili, ako sa človek ocitne v náručí Thanatosa a nasleduje cesta sebazničenia. Vladimir Vladimirovič plne dosiahol túto fázu. Je chodiacim hrdinom spomínaného diela. Vo vývoji myšlienok Freuda – Spielreina filozof Jean Baudrillaire tvrdil, že Eros, t.j. láska je predohrou smrti. Inými slovami, ak sa nezamilujete, nezomriete a naopak. Prezident Putin sa nepochybne zamiloval do svojej krajiny, ktorá je k nemu taká tvárna, taká súcitná a ako by sa historicky ruská žena mala správať k svojmu mužovi. To, čo bolo práve povedané, nie je v rozpore s odsekom 1: láska a rešpekt sú skôr antonymá ako synonymá. Takmer nikdy nemilujeme tých, ktorých rešpektujeme. A nechránime tých, ktorých milujeme. Veď každý, kto žil na svete, zabíjal svojich blízkych, Jeden - krutosťou, druhý - Jedom chvály, Zákerným bozkom - zbabelec, A statočný - na mieste (© Oscar Wilde).

6. Celá politika Ruska od roku 2014 je zapletená do koncentrovanej energie sebazničenia. Vladimir Putin odstránil krajinu z globálnych finančných trhov, bez ktorých sa nezaobídeme, a odstránil ju z technologickej revolúcie, ktorú potrebujeme ako vzduch. Na oplátku ponúkol Rusku hybridnú vojnu - kde ako dosť na sebazničenie. A v tejto sebadeštrukcii chytí svoje posledné prezidentské maximum. Umieranie – teda s hudbou, to je filozofia štvrtého či piateho Putinovho volebného obdobia. Argument „Kremeľ nepotreboval prenasledovať plukovníka Skripaľa najmä pred majstrovstvami sveta vo futbale“ je preto zbavený nielen opodstatnenia, ale aj praktického významu. Chytený Thanatosom, človek vždy robí to, čo mu objektívne škodí. Samovražda lezie do slučky nie preto, že je to dobré. A potom, keď únava z bremena fyzického života, bolesť tejto svetskej existencie sa stáva silnejšou ako záväzky voči tomuto životu a jeho subjektom / objektom. Vladimír Vladimirovič zámerne priťažuje. V tomto zmysle platí, že čím horšie vzťahy medzi Ruskom a Západom, tým lepšie pre prezidenta. Ak sa umiestnite do obliehanej pevnosti, musíte neustále provokovať pokračovanie a rozvoj obliehania - inak sa stráca vaša vnútorná legitimita. Čo je vždy dôležitejšie ako vonkajšia legitimita, t.j. svedkom niekto iný ako vy sami. "V boji je vytrhnutie a temná priepasť na okraji a v rozbúrenom oceáne, medzi hrozivými vlnami a búrlivou tmou, v arabskom hurikáne a v dychu moru." Mor je u nás vždy s veľkým Ch.

7. V ruskej literatúre existuje „Súostrovie Gulag“ a existuje aj tradícia Dostojevského, siahajúca s rôznymi výhradami až k Venediktovi Erofejevovi a Sergejovi Dovlatovovi. "Súostrovie" tvrdí, že peklo je Gulag (širšie - totalita). Alternatívna tradícia chápe a svedčí: peklo je vo vnútri človeka. Človek môže byť slobodný v gulagu a za najdemokratickejšej demokracie ako väzeň-otrok. Podobne aj s pevnosťou. Ktorý je živý pocitom vojny a určite padne, fyzicky alebo metaforicky, keď sa psychológia vojny vyčerpá. Preto Vladimir Putin musí a je nútený pokračovať vo vojne v mnohých rôznych významoch tohto pojmu.

8. Zároveň vôbec netvrdím, že Putin je nočná mora a pekelné peklo. Nie V krajine, ktorá prežila Josifa Stalina, by bolo neslušné takto argumentovať. Náš prezident je už dávno presvedčený, že vernú Ruskú federáciu je možné posrať ako chcete, v akejkoľvek sofistikovanej forme a nič za to nedostanete. Ale zároveň má Vladimír Vladimirovič určitý formát kenózy. Nezničil všetkých protivníkov – ale mohol a kupola sveta by sa mu nezrútila na hlavu. A Echo Moskvy stále existuje, televízny kanál Dozhd a časopis Snob a nešťastný Belkovskij si stále píše svoje poznámky a náš vodca si túto malichernú hanbu skutočne nevšíma. Ako povedal môj priateľ, britský kráľ Edward VIII. (ktorý abdikoval, aby sa oženil s rozvedenou Američankou Wallis Simpsonovou), vzdať sa trónu je svojím spôsobom chladnejšie ako sedieť na tróne. Vladimir Putin nevyužíva ani polovicu svojich gigantických schopností diktátora-tyrana-ničiteľa-hrdla-vodcu. Okrem toho som pripravený plne súhlasiť s týmto postojom: naši nešťastní ľudia nikdy nežili tak spokojne ako za súčasného vodcu. Svätá pravda. Prichádzajúca hladovka je odplatou za dočasné, nie veľmi zaslúžené nasýtenie.

9. Živá voda a Bertholletova soľ tejto sily – resentiment. Inými slovami, pomsta. Vodca sa mstí nie na Západe a nie na zradcovských nepriateľoch, ale na čase, ktorý mu prešiel zápasníckymi prstami, nedávajúc mu príležitosť žiť sladký buržoázny život, ale pripútal otroka na galeje ruskej štátnosti, ktorá je miestami nezmyselný a takmer vždy nemilosrdný. My, ruský ľud, sa mstíme za to, že sme sa nestali plnohodnotnou Európou. Ale mohli, donedávna mohli. Či budeme môcť aj v budúcnosti - Boh vie. „Aké zvláštne boli prejavy masky“ ©. Nástrojom pomsty je tá istá vojna.

10. Takže my (Rusko) žijeme v rámci vodcovho programu sebazničenia. Nemôžete to akceptovať, ale nemôžete sa z toho dostať – aspoň pokiaľ si pán Putin zachová absolútnu moc.

Je tiež dôležité nikdy nezabudnúť, že súčasný prezident Ruskej federácie je svojím základným spôsobom myslenia taktik, nie stratég. Preto sa netreba pýtať, čo bude robiť o 6 rokov, alebo aspoň o rok. On sám nevie. Netreba klásť nezmyselné otázky, ak sa nechceme hrabať v nezmyselných a beznádejných odpovediach.

Čo z toho vyplýva, ak hovoríme o scenári na ďalšie funkčné obdobie neodvolateľného prezidenta?

A) Pokračovanie vojny, ale nie až do konca. Proxy operácie, teroristické útoky, hackerské útoky na západných „partnerov“.

B) Uťahovacie matice. Vrátane - ďalšej perzekúcie internetu a nových komunikačných prostredí vo všeobecnosti. Ale nie koniec. Žiadna možnosť KĽDR nebude.

C) Degradácia všetkých živototvorných štruktúr štátu a spoločnosti – zhruba povedané, rovnaká staroba a smrť.

D) Prehlbovanie morálnej krízy, ktorá sa už prejavuje tam, kde sa to dá a kde sa to nedá - z vyjadrení 1. kanála o prospešnosti vraždy pána Skripaľa (akože bude s každým !) do známej Slutskygate (nie moja chyba, ona sama prišla!).

E) Schopnosť žiť mimo dominujúceho organizmu. „Sloboda je, keď zabudnete na priezvisko tyrana“ ©.

Som si celkom istý, že prezident Putin naozaj chce odstúpiť od moci. Stále sníva o samom ľudskom živote, ktorý sa pre neho skončil takmer chlapčenskými (na dnešné pomery) 47. No stále nie je jasné, kto a ako, ak nie cez zuby, ozbrojené sily Ruskej federácie mu zaručujú bezpečnosť v prípade a po odchode. Vážne verím, že Ksenia Sobchak by sa mohla stať nástupkyňou Vladimíra Vladimiroviča - dôveruje jej, a nie bezdôvodne. Napriek určitým škandalóznym prvkom svojho bývalého imidžu je spoľahlivým a konvenčným človekom. Pán Putin to nielen chápe, ale má aj pocit, že je to oveľa dôležitejšie.

Kedy sa to všetko skončí? - pýtaš sa.
Odpoveď: vo chvíli smrti a nikdy viac.

A čo máme robiť? Čakaj a dúfaj.
Čas je extrémne dlhá vec ©. Najmä ruský čas v ruskom priestore, nepúšťajúci nikoho – od prezidenta až po bezdomovcov kurských železničných staníc – zo svojho objatia.

Ako povedal ten istý Dovlatov, história sa začne po smrti. História ďalšej krajiny, ktorá sa zrejme bude volať Rusko, ale bude obsahovo iná.
Budeme žiť? Diabol vie.

Stanislav Belkovský

Prezidentské voľby a futbal zďaleka nie sú všetky hlavné udalosti roku 2018. Stanislav Belkovský v rozhovore pre Fontanku zhrnul svoje politické výsledky roka, zhodnotil ľudské vlastnosti lídrov a povedal, čo od nich ďalej očakávať.

Snímka obrazovky / //www.youtube.com/Radio Liberty

Všetko je pod kontrolou, „jedlo“ ako koncept nezmizne, napriek vplyvu nových sankcií na finančný systém Ruska, Ksenia Sobchak je dobrou kandidátkou na guvernérku Petrohradu, je tu náznak budúceho Putinovho dôchodku. Politológ a spisovateľ Stanislav Belkovskij povedal Fontanke o ruskej politike v rokoch 2018-2019 a povedal, že kým máme tavený syr Družba, nemáme sa čoho báť. Dokonca aj nová vojna.

Stanislav Alexandrovič, pre Vladimíra Putina, hlavné udalosti - 2018 -. Povedal to na záverečnej tlačovej konferencii. Je to naozaj to najdôležitejšie?

„Nie je dôvod neveriť prezidentovi. Jeho záverečné tlačové konferencie sú presne jeho monológom. Na otázkach nezáleží. Pod rúškom odpovedí na otázky hovorí, čo chce. Vladimir Putin je vo všeobecnosti zaťažený publicitou. Jednoducho sa podriaďuje potrebe usporiadať veľké udalosti, pretože je to dôležitý prvok mocenského rituálu. A rituál v Rusku je jednou zo záruk stability moci. Všimnite si, že koncom roka zrušil prejav do Federálneho zhromaždenia. Dve veľké udalosti v jednom mesiaci sú naňho priveľa. Prezidentské voľby ako hlavná udalosť - to je len povinnosť. V skutočnosti nenávidí voľby.

Tu sa oplatí odkázať na rané citáty prezidenta Putina z najnovšieho filmu dokumentaristu Vitalija Manského, Putinovi svedkovia. Tam Putin v roku 2000 hovorí, že si ani nevedel predstaviť, že sa zúčastní volieb, ako keby voľby boli „totálne bahno“. Ako vodca krajiny však musí povedať, že zdrojom jeho legitimity sú voľby. A futbal bol skutočne jasnou šou, ktorá v skutočnosti odvádzala pozornosť ľudí od mnohých vnútorných a vonkajších problémov. Putin odpovedal na všetky otázky o domácej politike a ekonomike bez mihnutia oka. S úplne tupými očami. Je jasné, že tieto otázky ho nezaujímajú.

Kyjevský Majdan v roku 2014 zjedol triumf na olympiáde v Soči. A čo futbalový triumf? Kto a kde sa toto pozitívum ukázalo ako prínos?

- Vladimir Putin sa z jeho pohľadu ukázal byť. Šampionát sa konal. Nevybrali ho, hoci v rokoch 2014 – 2015 sa na túto tému veľa hovorilo. Ruský tím sa predviedol celkom úspešne. Je dobré, že hrali dobre, ale Putin nie je fanúšikom. V prvom rade ho trápi, že na šampionát predsa len prišli lídri krajín, ktoré sa na sankciách podieľajú. Francúzsky prezident Emmanuel Macron aj chorvátska prezidentka Kolinda Grabar-Kitarovic. A sedeli s Putinom v jednej lóži. Pre Putina je to ukážka toho, že izolácia Ruska nie je úplná a nie fatálna.

- Čo sme si z tohto šampionátu odniesli?

"Osobne som bol veľmi šťastný. Ako futbalový fanúšik. Obrovské podujatie. Úroveň futbalu bola veľmi vysoká. Úroveň organizácie bola veľmi vysoká. Nefanúšikovi to nevysvetlíš.

- A ani Pussy Riot to nedokázala?

- Kto z prijatých alebo neprijatých volieb nadobudol po voľbách v marci?

- Faktom je, že voľba prezidenta Ruska je veľmi špecifická vec. Samotný Vladimir Putin sa na nich de facto nezúčastnil. Bol zvolený pred voľbami. Svoje právomoci potvrdil len formou rituálneho referenda o dôvere. Pavel Grudinin ukázal, že rozhodnutie o jeho nominácii bolo správne. Že má politickú budúcnosť. Hoci sa nevie, čo bude ďalej po všetkých tých otrasoch, ktoré sa po marci s jeho majetkom a osobným životom rozpútali – či sa vôbec bude angažovať v politike. Ksenia Sobchak ukázala, že by mohla byť prvou medzi liberálnymi alebo podmienečne liberálnymi kandidátmi. No a Alexej Navaľnyj, ktorý nebol pripustený k voľbám, dokázal ukázať, že tieto voľby nemali zmysel. Čo bolo vo všeobecnosti jasné aj bez neho.

- Kto ako politik získal viac: Sobchak alebo Navaľnyj? Ak sa má vážiť v gramoch.

- Táto výhoda je malá. Je na úrovni štatistickej chyby. Pri každom pohybe je dôležitá dôslednosť. Pre tú istú Ksenia Anatolyevnu, ak chce pokračovať v politickej kariére, účasť na tomto „referende“ bola absolútne nevyhnutná. Bol to seriózny vstup do politiky, keď sa vám na cestách dostáva čoraz viac skúsenejších kandidátov. Dostala viac ako nič. Pokiaľ ide o Alexeja Anatoljeviča, zostal tam, kde bol. Sabotáž zlyhala. Výzvy na bojkot neboli úspešné.

Je neúspech Jednotného Ruska v regionálnych voľbách na jeseň 2018 udalosťou roka? Do akej miery je to zo strany úradov vyrovnané? Putin sa neponáhľa s komunikáciou s „neplánovanými víťazmi“.

– Neúspech kandidátov Jednotného Ruska je, samozrejme, jednou z hlavných udalostí roka, pretože odráža rast protestných nálad v spoločnosti. Ďalší kandidáti vyhrali naraz v štyroch krajoch. Vrátane v Primorye - Andreja Iščenka, ktorý bol odvolaný z volieb. Voľby to nepochybne sú. Za všetkých štyroch hlasovali na princípe „ktokoľvek, ale nie Jednotné Rusko“. Symptomatický a alarmujúci signál pre Kremeľ. Sám Putin však v tejto súvislosti nemá obavy. Verí, že je mimo politického systému. Je panovníkom. A preto nech opozičníci v regiónoch vyhrajú čokoľvek, stále sú od neho závislí a úplne ovládaní. Prirodzene, Kremeľ robí všetko, čo je v jeho silách, aby toto zlyhanie vyrovnal, no je čoraz jasnejšie, že príslušnosť k vládnej strane sa stáva toxickou. To už nie je „dobré“, ale „mínus“. A to všetko negatívne ovplyvňuje postavenie strany a v dôsledku toho aj celého politického systému. Ale nie pre Putina.

- To znamená, že nebudú hľadať vinníka?

- Niečo také existuje - chyba analytika. A je to medzi nami veľmi bežné. Toto je pokus položiť hlavu na plecia niekoho iného. Mnohí tunajší analytici si myslia, že ak je niečo zrejmé im, je to zrejmé aj Vladimírovi Putinovi. Ďaleko od toho. Ja sa napríklad domnievam, že to, čo sa deje vo vnútornej politike Ruskej federácie, je destabilizujúci faktor, ale Putin si to nemyslí. A mali by sme si viac uvedomovať, čo si myslí. Jednoducho preto, že od neho v tejto krajine závisí oveľa viac ako od mňa a všetkých ostatných analytikov dokopy. Odďaľovanie komunikácie s víťazmi bolo pre Putina nevyhnutné, aby v nich neposilnil pocit vlastnej dôležitosti, aby sa im od šťastia nepohla strecha. Stále potrebujú „sedieť v čakárni“. Ako sa hovorí: "Ak si slobodný, nie je to tvoja zásluha, ale naša chyba." V tomto prípade: "Ak ste sa stali guvernérmi, nie je to vaša zásluha, ale náš nedostatok."

V tomto zmysle je kremeľský kurátor vnútornej politiky Sergej Kirijenko v pluse alebo v pluse? Očividne dostal prémiu za marec. Ale nie na jeseň.

- Vo všeobecnosti je to pozitívne. Jeho hlavnou úlohou na rok 2018 boli prezidentské voľby. Prezidentov výsledok bol . Legitimitu volieb zároveň nikto nespochybnil. Úspech Kiriyenko. Na jeseň sa mu to nepodarilo, ale Putin je konzervatívny. Ak má pre neho človek veľké zásluhy, tak z takýchto neúspechov určite nebude sklamaný.

- "Levada-Centrum" nás koncom roka vystrašilo klesajúcim hodnotením lídrov. Dvakrát od marca, ktorý verí, že krajina ide zlou cestou. Bojíš sa?

– Respondent v Rusku nehovorí vždy pravdu. Akékoľvek prieskumy verejnej mienky by som bral kriticky. Okrem toho sme podobné výkyvy pozorovali aj v predchádzajúcich rokoch. Opakovane. Ale nikdy to k ničomu neviedlo, pokiaľ ide o zmeny v politickom systéme. Ak je teda tento režim predurčený k rozpadu a nie je možné donekonečna sedieť v sebaizolácii a sebaoddelení od medzinárodných finančných procesov, potom niečo ako „palácový prevrat“ bude prvým krokom k zmene. V tomto zmysle hrá, samozrejme, určitú úlohu nálada ľudí. Ale nedosahujú vodcu ako takého. Je presvedčený, že situácia vo vnútri krajiny je úplne pod kontrolou. A mnohonárodný ľud Ruskej federácie znesie všetko. A v roku 2019 sa v tomto zmysle nezmení absolútne nič. Bude tam zotrvačnosť.

Utichol pouličný protest? Fungujú vyhrážky trestom za zapojenie detí do protestov?

- Protest tu ani nenapadlo začať. Ukázali to zhromaždenie odpadu v Archangeľskej oblasti koncom roka. Áno, miestne protestné centrá budú v roku 2019 neustále rásť a rozširovať sa. Iná vec je, že to nepovedie k silnému celonárodnému protestu, ktorý by spochybnil samotnú existenciu režimu. Ale rast protestov bude.

Boj proti slobodnému internetu v Rusku bude čeliť sabotáži zo strany samotných úradov.

- Artemy Troitsky má pravdu, že ak skutočne začnú obmedzovať internet, deti nezostanú doma a začne sa „skutočná bitka“?

- Nepochybne. Deti budú šliapať po ulici čisto fyzicky, ak sa nedostanú na internet. Kde inde môžu ísť? Internet je silný sociálny tlmič. Toto je mechanizmus na zmiernenie sociálneho napätia. V žiadnom prípade nie len jeho zhoršenie, ako si myslia iniciátori všetkých týchto zbytočných legislatívnych románov.

- Kto bude potrestaný ako prvý za urážku úradov a zjavnú neúctu k spoločnosti? zákon . Nie si to ty, Stanislav Alexandrovič, svojou bystrosťou úsudku? Alebo len nerozumiete alegorickým?

- Byť prvý je vždy česť. Ale nerozmýšľal by som dopredu.

„Ale nerozumejú alegórii. Prečo sú módne hudobné deti so svojimi „nebezpečnými“ textami prehnané?

- Je to jednoduché. Kto dostal pokyn, aby zabránil rastu extrémistických nálad medzi mladými ľuďmi? MIA. A ak je to nariadené, tak to musí byť vykonané. Pohonný stroj potom musí podať správu. A na ohlásenie je potrebné zariadiť akési pogromy nebezpečných živlov. Pogromy sa na internete organizujú len ťažko. Je potrebné premýšľať. Ale offline môžu. Naleteli rapperom, pričom zabudli, že medzi rappermi je veľa vplyvných ľudí. Ako napríklad Bašta a Husky, ktorí sú nakrátko s niektorými členmi vládnucej elity. Väčšina rapperov je populárna vo vládnucej elite na čele s nepochybne skvelým Oksimironom. V dôsledku toho sa ukázalo, že vplyvné osobnosti sú nespokojné.

- Mimochodom, o kreatívnych ľuďoch. Šéf Ústavného súdu Valery nám najskôr takmer morzeovkou signalizoval bodové zmeny v ústave. Potom Dimitri. O čom alebo kedy hovoria?

"Nepoznajú sami seba. Veď Vladimir Putin nie je stratég, ale taktik. Ak potrebuje cielené zmeny, aby zostal pri moci po roku 2024 na svojom súčasnom alebo nejakom inom poste a mocou pre Putina je kontrola nad bezpečnostnými zložkami, tak to budú zmeny v bezpečnostných zložkách. Tieto úpravy bude potrebné vykonať 1,5 – 2 roky pred „X“ hodinou. A tu v zásade nemôže existovať žiadny strategický plán. Netreba sa v týchto veciach dopredu trápiť a trhať. V prípade potreby nám to povedia. Dnes už nemá praktický význam pochopiť začiatok týchto zmien.

Bude spúšťačom ekonomika?

- Putin nijako nereaguje na ekonomiku. Z týchto problémov sa úplne zakuklil. Ak zo mňa chcete urobiť diablovho advokáta, tak vám presne poviem, čo si myslí o stave ekonomiky krajiny. Podľa Putina nikde na svete neexistuje taký stabilný finančný systém ako ten náš a keby popredné svetové ratingové agentúry neboli závislé od tlaku washingtonského ústredného výboru, Rusko by malo najvyššie úverové ratingy. Štát totiž nemá prakticky žiadny vonkajší dlh. Naše zlaté a devízové ​​rezervy sa blížia k 500 miliardám dolárov. Desiatky miliárd dolárov sú v hotovosti v trezoroch centrálnej banky. To znamená, že ak nás zajtra naši nepriatelia odpoja od americkej meny, potom máme hotovosť na vyplatenie všetkých, ktorí si chcú vziať svoje doláre z bánk. Rozpočet krajiny je zostavený s prebytkom. Aký druh nestability? A to aj napriek tomu, že všetky príjmy z ropy nad 40 dolárov za barel sa sťahujú do rezervných fondov. Tu začína presvedčenie, že dosť pre nás, naše deti a naše vnúčatá. Takto uvažuje Putin. Za 19 rokov pri moci veľa cestoval po krajine, videl celé Rusko, dobre rozumel ruskému ľudu až do konca.

Až teraz cestoval po krajine na obrnenom Mercedese, s kolónami áut, lietal na VIP vrtuľníkoch, vlastnom lietadle. Všade ho zároveň podľa poradia stretával zástup nadšených priaznivcov. Potom stretnutia s poslušnými straníckymi ekonomickými aktivistami. Tak študoval krajinu. Jeho systém viery je výsledkom tohto učenia.

- Váš kolega politológ Valerij Solovey pred Novým rokom opäť pripomenul pojem "Štátna rada" ako alternatívu k súčasnému systému, kde je hlavou krajiny prezident. Ideme týmto smerom v roku 2019?

- Odkedy si pamätám ako verejného komentátora, a to je už 15 rokov, diskutovalo sa o myšlienke zjednotenia s Bieloruskom, o zmene funkcie Štátnej rady a zmene funkcie Bezpečnostnej rady. dlhý. Celých 15 rokov! Po desiaty tisíckrát poviem: áno, je to možné. Aké je však základné kritérium na udržanie Putina pri moci? Čo je sila alebo jej nedostatok? Opakujem, priama kontrola nad bezpečnostnými zložkami. Môže zastávať iba túto pozíciu. Alebo úplne odísť. Nepotrebuje pozíciu bez takejto kontroly. Ak je Putin predsedom Štátnej rady, potom sledujeme preradenie bezpečnostných síl do Štátnej rady. Ak všetko pôjde ako teraz, potom hodina „X“ je 2024. A ak sa Putin naozaj rozhodne odísť, tak táto hodina „X“ príde skôr. Myšlienka, že by bolo pekné jedného dňa vystúpiť, mu pravidelne uniká.

- Kde je v zozname hlavných politických udalostí roku 2019 voľba šéfa Smolného? Máme za sebou voľby guvernéra.

- Na jednej z hlavných. Petrohrad je orientačný región. No predvolebná konfigurácia tam ešte nie je sformovaná. Kirijenko má ešte tri mesiace. A začiatkom jari pochopíme, či Kremeľ bezpodmienečne vsádza Alexandra Beglova, alebo pôjde aspoň o paralelné stávky. A ak bude zrejmé, že Beglov nevyhrá so žiadnym Makarom (nenarážam na predsedu vášho zákonodarného zboru Vjačeslava Makarova, len som to musel povedať), tak vsadia na niekoho iného, ​​kto vyhovuje úradom.

- Nie je Makarov spokojný s úradmi? Najvplyvnejšie, niektoré nezávislé médiá.

- Vjačeslav Makarov je spájaný s tým, za čo bol odvolaný Georgij Sergejevič Poltavčenko. S nadmerným ortodoxným machom. Nebudem sa čudovať, ak to bude človek ako Igor Artemiev. Teda niekoho zo statusu Petrohradu, ktorý je už v mocenských štruktúrach.

- Stav Petrohradu Ksenia Sobchak nie je možné?

- Ak bude nominovaná, tak ju profesionálne podporím. Pokiaľ viem, zatiaľ žiadne rozhodnutie nepadlo. To do značnej miery závisí od celkového usporiadania. Je jasné, že významnou otázkou dnes je, kto je pripravený zastupovať opozíciu v týchto voľbách? Ak sa zrazu všetci opozičníci v Petrohrade ponáhľajú na podporu Oksany Dmitrievovej, potom musíte pochopiť, čo je základom podpory Ksenia Anatolyevna. Podľa môjho názoru má Ksenia Sobchak veľmi dobré šance na úspešný výkon. S istotou môže obsadiť druhé miesto. A so skvelými výsledkami. Konfigurácia projektu však ešte nie je jasná. Podieľať sa na hlasnom prehrávaní nie je to, po čom túži.

– Tento boj je stále v hmle. Žiadna vojna nie je. Čo sa týka skutočných vojen. Dostanú sa tie staré v roku 2019?

- Štvrtá svetová hybridná vojna, ktorá trvá od februára 2014, bude pokračovať. Žoldnieri, informačné vojny a kybernetické útoky tu zostanú.

Začnú sa nové vojny? Bielorusko zastúpené prezidentom Lukašenkom. Preto hovoria: "Začleniť krajinu do inej krajiny."

– Upozorňujem vás na „freudovský lapsus“, ktorý urobil Vladimir Putin na veľkej tlačovej konferencii v decembri. Povedal, že populácia Ruska je 160 miliónov ľudí. V skutočnosti je to menej ako 147. To znamená, že som prihodil 13 miliónov. A 13 miliónov je spolu populácia Bieloruska a severného Kazachstanu. Možno sa myšlienka pripojenia území potuluje niekde na nevedomej úrovni. Ale ani technicky, ani technologicky to nie je možné.

Je jasné, že Alexander Lukašenko a Nursultan Nazarbajev s tým nikdy nebudú súhlasiť. Ale samotné šírenie takýchto fám je pre Minsk mimoriadne prospešné. Lukašenkovi to umožní získať ďalšie výhody od USA a EÚ. Čím viac sa Západ obáva možnosti anexie Bieloruska, tým skôr, ako Chip a Dale, prídu Alexandrovi Grigorjevičovi na pomoc.

- Tu je otázka skôr v inom. Kto koho prežije v prezidentskom úrade. Putin - Lukašenko alebo naopak?

- Alexander Grigorievich určite nikam neodíde. Ani náznaky. Putin ich má. A potom je to už otázka fyzického zdravia. Bohužiaľ to neviem spoľahlivo analyzovať. Obaja sú však hokejisti. Boh žehnaj všetkým!

Všetci sa pripravujú na sankcie. Banky testujú svoju odstávku. Úradníci z importovaného softvéru. Čo budeme jesť budúci rok?

- Viete, v jedle som veľmi nenáročný. Čoskoro vychádza moja nová kniha, ktorá popisuje Belkovského spotrebný kôš. Všetok tovar v nej v každom prípade zostane u mňa. Aj ja som sa pripravil. Ústredným prvkom mojej stravy je tavený syr Družba.

- Zľutuj sa nad sebou! Je plná tuku!

- Keď sa na mňa pozriete, uvidíte, že všetky stopy škodlivých účinkov jedla sú na mne. Aspoň preto sa nezraním. A svet okolo už ani neprechádza globalizáciou. A prostredníctvom globalizácie, keď sa ľudia obávajú globálnych problémov, ale nie svojho vlastného štátu. Úloha štátov ako takých klesá. Hierarchické systémy ustupujú sieťovým. V tomto zmysle samoizolácia Ruska, a to je sebaizolácia, povedie k úplnej degradácii a úpadku. Putinovu koncepciu na papieri celkom jasne uvádza jeho asistent Vladislav Surkov v článku „Osamelosť polovičného plemena“, ktorý vyšiel vlani na jar v časopise Russia in Global Affairs. Hovorí, že Rusko nemá ani priateľov, ani stálych partnerov. Rusko je odsúdené na úplnú osamelosť, musí to byť alfa osamelosť, osamelosť víťaza. A vyhráme, pretože vďaka našej nevyhnutnej stabilite všetkých vysedáme, počkáme a obzrieme sa.

- Nenechajú nám demokrati v americkom parlamente v januári ani zemiaky?

– Zemiaky sme si nenechali pre seba, pretože dovoz potravín zakazuje Vladimír Putin. Práve on v lete 2014 zaviedol protisankcie. A skutočnosť, že je možné prijať drakonické zákony, je pravdepodobná. Najnegatívnejším scenárom je zákaz nákupu ruského vládneho dlhu, dolárové transakcie ruských bánk v USA a odpojenie Ruska od SWIFT-u. V roku 2019 je to celkom možné.

- Ale potom nezostane žiadny tavený syr "Priateľstvo".

- Nie! Rastlina "Karat" funguje. Pravda, nedávno zmenil majiteľa, už si nepamätám od koho, ale tavený syr Družba zostáva u nás. V tomto zmysle je závislosť od nezdravého jedla v izolácii užitočná.

- ALEakopôjdeme ďalej?

- V prvom rade sa nám zhorší životná úroveň a zhorší sa kvalita života. Pre ruských ekonomických agentov bude čoraz menší prístup ku kapitálovým trhom, najmä k technológiám, a to všetko nás zasiahne. Celý svet smeruje k úplnému víťazstvu nad rakovinou a AIDS a u nás sa zabíjajú novorodenci v pôrodniciach. S našou medicínou, s high-tech sférou, budú úplné švy, to je priamy dôsledok izolácie, ktorá sa dotkne nás všetkých. A my, samozrejme, môžeme byť radi, že po prvý raz konečne nie sme bohatí a vplyvní a nemusíme opustiť rady ovládajúcich akcionárov Russian Aluminium, ale, žiaľ, naša radosť bude trochu povrchná, pretože všeobecná degradácia ruskej ekonomiky zasiahne nás všetkých.

– Začne ekonomika robiť politiku v Rusku v roku 2019?

Nikolai Nelyubin, najmä pre Fontanka.ru

Stanislav Belkovskij sa rozhodol zaregistrovať ako kandidáta na prezidenta Ruskej federácie. Za čo? A tiež o udalostiach odohrávajúcich sa okolo Alexeja Navaľného. Moderuje Elena Rykovtseva. Korešpondenti RS sú v kontakte.

Plná video verzia programu

Elena Rykovtseva: Stanislav Belkovský je dnes s nami. Kedysi to bola len loď a človek, no teraz kandidát.

Stanislav Belkovský: Nikdy som nebol parník, som podmienečná osoba a nie som kandidát. Som len promotér.

Elena Rykovtseva: Kandidát kandidát. No, presne v súlade s ruským právom vás označíme za prezidentského kandidáta.

Stanislav Belkovský: V matematike sa to nazýva derivát, nepamätám si, či je prvý alebo druhý.

Elena Rykovtseva: A v ruskom politickom systéme sa to nazýva svojvoľné. Voľný program, voľný kandidát.

Stanislav Belkovský: V decembri sa začína krátky program, kedy treba zbierať podpisy ako pri krasokorčuľovaní.

Elena Rykovtseva: To znamená, že kým môže byť každý na vašom mieste, každý sa môže nazývať kandidátom.

Stanislav Belkovský: Navyše, moje správanie v týchto voľbách je úplne zrejmé. Nepotrebujem žiadne zdroje, nepotrebujem žiadne prostriedky, robím kampaň dostupnými metódami, stanovujem svoj program, ktorý je viac než vážny a obsahuje niekoľko myšlienok, ktoré sú podľa mňa nielen nedostupné pochopenie iných kandidátov, ale nedá sa nimi presadiť v ich prílišnej konzervatívnosti. Aj keď oslovia mládežnícke publikum, majú príliš staré mozgy na to, aby tieto tézy prevzali do prevádzky. Začiatkom decembra otvorene požiadam prezidentskú administratívu, aby za mňa vyzbierala 300 000 podpisov, pretože je to podľa mňa v záujme štátu. Štát má záujem na rozmanitosti vo voľbách, na vytváraní intríg, na tom, aby boli zastúpení predstavitelia rôznych názorov, potom prezidentskú administratívu nič nestojí, aby mi dala 300-tisíc podpisov a umožnila mi registráciu.

Elena Rykovtseva: Predkladám protinávrh: najprv my, voliči, podpíšeme stotisícovú petíciu, aby prezidentská administratíva vyzbierala 300-tisíc podpisov, čím ju k tomu donútime. Pretože ťa zrazu odmietne? Prečo si si istý, že to nezlyhá?

Stanislav Belkovský: Nie som si istý, ale potom pôjdem do ďalších volieb.

Elena Rykovtseva: Súhlasíte s tým, aby sme zbierali podpisy?

Stanislav Belkovský: Úplne súhlasím.

Elena Rykovtseva: Je dobré tlačiť na administratívu, aby za vás začala zbierať podpisy.

Stanislav Belkovský: Na podanie netreba tlačiť, zdá sa mi, že na podanie bude stačiť jeden jemný pohľad. Stále som zástancom petície za zber podpisov.

Elena Rykovtseva: Nerozumejú nežnostiam, treba na nich tlačiť. Ivan Voronin, náš osobitný korešpondent, je s nami v kontakte. Sleduje udalosti s Alexejom Navaľným, ktorého polícia dnes skoro ráno pozvala na návštevu, povedal, že nejdete do žiadneho Nižného Novgorodu, pretože ste zapojený do výziev na nepovolené zhromaždenia, ak nás budete nasledovať namiesto toho, aby ste chodili na Dolu do zhromaždenia a podajte vysvetlenie. Čo sa stalo ďalej?

Ivan Voronin: Alexeja Navaľného zadržali o 10:00 a odviezli na policajné oddelenie v Danilovskom okrese hlavného mesta. Do troch hodín mal byť obvinený z toho, čo presne porušil, prečo bol zadržaný, čo má ďalej robiť. O tri hodiny neskôr neboli vznesené žiadne obvinenia a jeho právnik podal vyhlásenie v tomto zmysle. Už je však desiata hodina zadržania Alexeja Navaľného, ​​stále je na policajnom oddelení. Advokáti vyšli trikrát von, prešli popri plote, no nevyjadrili sa, pretože to nie je známe. Navaľnyj tam len sedí a čaká, čo s ním bude ďalej. V tomto smere bol oveľa dynamickejší scenár, podľa ktorého šéfa Volkovho veliteľstva v Nižnom Novgorode nechali na noc na policajnej stanici. Alexej Navaľnyj stále čaká na svoj osud na policajnom oddelení.

Elena Rykovtseva: Znamená to, že ešte nie je súd?

Ivan Voronin: Zatiaľ neplánované. Navyše všetky súdy už svoju prácu ukončili.

Elena Rykovtseva: Začnime týmto, pretože táto udalosť sa práve deje. Muž cestoval po krajine s zhromaždeniami.

Stanislav Belkovský: Väčšina z nich bola autorizovaná.

Elena Rykovtseva: Zhromaždili sa ľudia, študenti, školáci, podporovali ho. Zrazu, ahoj, prosím, Nižný Novgorod je nejaký chrobák. Čo je toto?

Stanislav Belkovský: Napriek tomu treba v kampani zachovať intrigy, dnes sa mi zdá, že sú podporované v plnej miere.

Elena Rykovtseva: Aby sme sa nenudili.

Stanislav Belkovský: Samozrejme. A prečo by sme sa mali nudiť, súhlasíte?

Elena Rykovtseva: Si takto rovno?

Stanislav Belkovský: Nie, nemyslel som nič také, ako si teraz myslíš.

Elena Rykovtseva: Myslel som na to, čo si tým nemyslel?

Stanislav Belkovský: Súdy nie sú pripravené zaoberať sa týmto prípadom, je jasné, že v sobotu a nedeľu nefungujú. Preto dúfam, že Alexej Anatoljevič bude teraz prepustený a pôjde domov.

Elena Rykovtseva: Práve dnes večer. Dúfam, že Leonid Volkov, vedúci volebného štábu, ktorý je teraz v Nižnom Novgorode, bude s nami v kontakte.

Stanislav Belkovský: Pamätáte si, ako sa pred pár mesiacmi v Moskve schválené zhromaždenie na Sacharovovej triede zmenilo na nepovolené zhromaždenie na Tverskej. Prečo sa to tak stalo? Pretože Alexej Anatoljevič si nebol istý svojou účasťou na povolenom zhromaždení. A vystúpenie na nepovolenom zhromaždení je veľmi podmienená vec. Po prvé, nedá sa to vyhodnotiť a po druhé, nech je to akokoľvek malé, dá sa to ospravedlniť tým, že akcia bola nepovolená, ľudia sa zľakli, čiže obviňujú úrady zo zníženia účasti.

Elena Rykovtseva: V tejto situácii to bolo zvláštne rozhodnutie, ktoré bolo...

Stanislav Belkovský: ...celkom pochopiteľné.

Elena Rykovtseva: Bolo to vysvetlené trochu zvláštne, že sme nemontovali zariadenie, máme niečo iné. Ale stále to bol jeho nápad. Keď takýmto spôsobom živia orgány činné v trestnom konaní záujem o predvolebnú kampaň, toto je už sprisahanie, toto už nie je jeho iniciatíva.

Stanislav Belkovský: Nemáme dôvod veriť, že existuje nejaký druh tajnej dohody, alebo skôr nemáme dôvod to tvrdiť.

Elena Rykovtseva: Práve ste povedali, že polícia vzbudila záujem o jeho kampaň. V skutočnosti ste to povedali.

Stanislav Belkovský: Nikdy nevieš, kto niečo zbabral. Nicholas II vyvolal záujem o februárovú revolúciu a vlastnú abdikáciu - to neznamená, že mal záujem o takýto vývoj udalostí v tomto scenári. Samozrejme, že nie. Jednoducho podľa Belkovského zákona v určitom štádiu degradácie systém začne robiť rozhodnutia, ktoré sú v rozpore s jeho životnými záujmami. Ani tu sa takéto udalosti nedajú vylúčiť. Ale ak sme už skôr pozorovali stratégiu Alexeja Navaľného zameranú na zničenie všetkých ostatných opozičníkov a zabezpečenie jeho vo výklenku jediného a nesporného vodcu opozície, táto úloha je takmer vyriešená. Pravdaže, Dmitrij Gudkov nejako dopadol so svojou listinou v komunálnych voľbách v Moskve, čo trochu pokazilo maliny, pretože tieto voľby boli pre opozíciu celkom úspešné, musel som si spomenúť na Gudkova a na to, že existuje. Potom, stále nečakane, potenciálna nominácia Ksenia Anatolyevna Sobchak tiež podnietila Alexeja Navaľného k dosť tvrdým vyhláseniam a vyhláseniam jeho, ako aj kľúčových predstaviteľov jeho kloaky, že ak bude Sobchak nominovaný, je to katastrofa a úplná diskreditácia volieb. . To znamená, že ak Sobchak nebude nominovaný, tak to nie je katastrofa a nediskreditácia volieb, ak budú vo voľbách Putin, Mironov, Zjuganov a Žirinovskij, je to všetko v poriadku, len Sobchak dehonestuje voľby v plnom rozsahu. Teraz vidíme tlak na Kremeľ, aby zaregistroval Alexeja Anatoljeviča – je to jasne cítiť.

Elena Rykovtseva: koho?

Stanislav Belkovský: tlak od neho. Je nepravdepodobné, že by tento tlak mal nejakú šancu na úspech, ak by tento koncept nezdieľali určití ľudia pri moci.

Elena Rykovtseva: Vraciam sa úplne na začiatok, k mojej prvej otázke, keď som sa pýtal, čo spôsobilo také násilné akcie proti Alexejovi Navaľnému v Nižnom Novgorode, napriek tomu ste povedali, aby ste vyvolali záujem. Záujem však nevybúri strana Alexeja Navaľného, ​​ale svojimi činmi úrady.

Stanislav Belkovský: Preto nevylučujem, že sa pripravuje registrácia Alexeja Navaľného. Pretože je pre neho jednoduchšie dať 20% hlasov v prezidentských voľbách, a to je na základe úrovne protestných nálad v regiónoch Ruska celkom možné, ako úplne zabiť intrigy volieb.

Elena Rykovtseva: Teraz navrhujem jednoducho počúvať ľudí, pýtali sme sa, kto môže skutočne konkurovať Vladimírovi Putinovi. Pretože si pravdepodobne nepoviete, že môžete urobiť skutočný, úprimne?

Stanislav Belkovský: Na intelektuálnej úrovni môžem, na volebnej úrovni nie.

Elena Rykovtseva: A my sme sa pri voľbách pýtali, kto mu môže reálne konkurovať.

Elena Rykovtseva: To sú podľa mňa úplne úžasné odpovede. Budeme o nich diskutovať o niečo neskôr.

Stanislav Belkovský: Celkom reálne odzrkadľujú rez verejnej mienky. Na získanie rovnakého výsledku, aký má Rádio Liberty práve teraz, bez opustenia pokladne, na Garden Ring, oproti jednej z najdesivejších moskovských budov, nie je potrebné veľa výskumu, ale nie je to Lubyanka. tentoraz .

Elena Rykovtseva: Je tam aj vtipný pomník. Pridám dve reakcie z nášho twitteru, obe ohľadom nášho dnešného hosťa Stanislava Belkovského, čo môže len on.

Stanislav Belkovský: V zásade s tým súhlasím.

Elena Rykovtseva: Niekedy vo svete vládne harmónia, Twitter a Belkovsky.

Stanislav Belkovský: Nie je to harmónia, je to skôr rozmanitosť.

Elena Rykovtseva: Myslím, že twitter súhlasí s vaším rozhodnutím, že môžete byť nominovaným kandidátom.

Stanislav Belkovský: Hovoriť o tom, že na jednej strane nie je nikto okrem Vladimíra Putina a na druhej strane Alexej Navaľnyj, sa mi zdá, že je to v rozpore so základnou štruktúrou Ruskej federácie. Každý môže byť prezidentom, každý môže vstať zo svojho malého sveta bytov, ako povedal Vladimir Vladimirovič, ale nie Putin, ale Majakovskij, z kuchynskej pohovky, každý môže prezentovať to, čo má, myslím nie v materiálnom zmysle, a pochopiť, že občan má právo byť prezidentom. Moderná európska politika predstavuje množstvo takýchto príkladov a svetová politika predstavuje stovky a tisíce príkladov toho, ako sa ľudia, úplne oddelení betónovým alebo kamenným múrom od elitnej voľby, stali vodcami.

Elena Rykovtseva: Sergej Anisimov, náš korešpondent v Nižnom Novgorode, je s nami v kontakte. Pýtame sa vás, ako prebiehala samotná akcia, zhromaždenie, masová akcia, na ktorú zvolal Alexej Navaľnyj. Povedal, že ma zatvárajú, do Nižného Novgorodu ma nepustia, ale ty choď von, ja tam nemusím, to nie je koncert - už to pridávam po svojom - kde účinkujúci ochorel a je zrušený. Toto je zhromaždenie, na ktorom musíme vyjadriť svoju vôľu, svoj postoj k moci. Sergei, koľko ľudí prišlo vyjadriť svoju vôľu, ako to vyzeralo dnes?

Sergej Anisimov: Svoju vôľu prišlo prejaviť asi tisíc ľudí, možno o niečo viac. Faktom však je, že tam boli veľké prekážky. Asi viete, že úrady už zorganizovali Festival kultúry, športu a turistiky. A to sa dozvedelo až včera. Celý deň pršalo, celý deň sa tancovalo, spievalo, skákalo, strieľalo a rôzne športové hry. Večer prišli Navaľného priaznivci, nerobili míting, zorganizovali sprievod po námestí. Ide o sprievod s heslami „Slobodu Navaľnému“, „Navaľnyj v Nižnom“. Boli zadržania, ale predtým boli na veliteľstve, pri východe z veliteľstva. Zhromaždenie sa nestalo nepovoleným zhromaždením – bol to sprievod, a ako viete, nie sme zadržaní pre sprievod.

Elena Rykovtseva: Ak ľudia pôjdu pokojne, tak možno nie. Vidíme, ako v Nižnom rozobrali pódium. V zásade bolo pôvodne prijaté povolenie. Bolo to stiahnuté, toto povolenie, ako to bolo formálne urobené?

Sergej Anisimov: Toto je stará taktika. Najprv je udelené povolenie a potom sa ukáže, že iní ľudia si túto stránku prenajali vopred. Najprv sa udelí povolenie, potom sa odoberie. Faktom je, že keď sa Navaľného priaznivci prechádzali po námestí, hrala tam hlasná hudba, nebolo ich počuť, snažili sa ich takto prehlušiť.

Elena Rykovtseva: Chápem správne, že najprv dali povolenie, potom prehrali, dali súhlas na ďalšiu akciu, tak rozobrali pódium, aby dali priestor tejto akcii. Všetko to strašne pripomína 12. jún, aj keď nie celkom tak, keď sa Navaľného míting spájal s posvätnou oslavou, karnevalom pri príležitosti 12. júna, tak to dopadá?

Sergej Anisimov: Mali sme veľmi dôležité mítingy. Mali sme nepovolené zhromaždenie 26. marca, kde bolo veľa zatknutých. Potom bol míting 12. júna, bolo to dohodnuté a prešlo to bez nejakých excesov.

Elena Rykovtseva: V Moskve bol Navaľného nepovolený sprievod na Tverskej, ktorý sa pri príležitosti 12. júna zmiešal s povoleným karnevalovým večierkom. Vy ste, naopak, mali na tomto námestí primárny míting Navaľného, ​​ktorý bol nahradený menej legitímnym, pretože bol druhý v poradí a zrazu sa stal tým hlavným, týmto športovo-zdravotným karnevalom.

Sergej Anisimov: Hovorí sa tomu „pozitívne dno“.

Elena Rykovtseva: Tejto voľbe je potrebné dať názov „kladná Dolná“.

Sergej Anisimov: Zdá sa mi, že nedôslednosť úradov je spôsobená tým, že k nám prišiel nový guvernér, včera bol predstavený nový guvernér Gleb Nikitin. Správa mesta Nižný Novgorod, nie región, chcela týmto spôsobom ukázať, že proces kontroluje.

Elena Rykovtseva: Myslím si, že ak súhlasíte s touto verziou, že nový guvernér si nechcel otráviť život všelijakými hlúpymi zhromaždeniami, vaša vláda o takýchto veciach, samozrejme, nerozhoduje, najmä keď bol Navaľnyj zadržaný v Moskve. Samozrejme, mohol sa obrátiť na administratívu Kremľa, ktorá ho práve menovala, a povedať, že chlapci, nekazte mi dovolenku, poďme nabudúce frflať na vašich mítingoch. Pomáhali mu s moskovskou políciou, pomáhali mu s políciou v Nižnom Novgorode. Teraz sa s nami Leonid Volkov nemôže spojiť, zjavne bol zasadený tak pevne, že by sa ani nezúčastnil telovýchovného podujatia.

Sergej Anisimov: Asi áno. Toto je prvýkrát, čo vidím takéto zhromaždenie: znie hlasná hudba, začína sa športový festival. Pravdepodobne rovnako ako v Moskve sa oficiálne uznané podujatie spojilo s neoficiálnym. Vznikla taká zvláštna symbióza, ako sa mi zdá.

Elena Rykovtseva: Urobme si slogan vašej volebnej kampane, treba ho nejako pripevniť k „Pozitívnemu Dolnému“.

Stanislav Belkovský: Nie, Bože chráň. "Positive Bottom", "Negative Top" - to sú niektoré prvky BDSM vo všetkom. Toto nech zostane sloganom akejkoľvek inej kampane, len nie mojej.

Elena Rykovtseva: Stále rozmýšľam, ako to pripevniť, aby to išlo ľuďom.

Stanislav Belkovský: Už sa to usadilo samo. Tí ľudia, ktorí to dokázali, si už zaslúžia náležité ocenenia od Kremľa nielen v Moskve, ale aj v Nižnom Novgorode.

Elena Rykovtseva: To znamená, že sa môže stať, že nechceli otráviť život nováčika. Otázkou je, čo bude ďalej s Petrohradom. V skutočnosti je dnes oficiálne poverený presne tým, čo robí s Petrohradom: ak nedostaneme oficiálne povolenie, príďte na Marsové pole alebo do paláca, ale my to vykonáme bez ohľadu na povolenie. Tu dnes deklaruje takýto postoj – bez ohľadu na povolenie, choďte von.

Stanislav Belkovský: No a čo?

Elena Rykovtseva: Dovolia?

Stanislav Belkovský: Administratíva Petrohradu už dala jasne najavo, že to nedovolí. Ďalšia vec je, že všetkých týchto zhromaždených ľudí je nejako potrebné premeniť na inú udalosť. Zrejme sa opäť ujme táto taktika. Ale to nemá zásadný význam, pretože pre Alexeja Navaľného je veľmi dôležité ukázať, že ľudia stále vychádzajú, bez ohľadu na to, koľko ich je, že vznikajú centrály a on sám je jediným prezidentským kandidátom z opozície. čo kto hovorí. Hlavným argumentom je, že kto nie je za Navaľného, ​​je za Putina, a tým sa to ďalej kultivuje. Argument, s ktorým úplne nesúhlasím.

Elena Rykovtseva: Obraciame sa na túto tému, pretože si myslím, že sa jej treba venovať trochu podrobnejšie. Včera som vás počul na televíznom kanáli Dozhd, kde ste vlastne oznámili svoje rozhodnutie.

Stanislav Belkovský: Viac o vašej túžbe.

Elena Rykovtseva: Rozhodli ste sa želať o svojom rozhodnutí stať sa kandidátom na kandidátov.

Stanislav Belkovský: Alebo túžba niekoho zabiť.

Elena Rykovtseva: Nie, to si nepovedal, priveľa o sebe hovoríš. Povedali ste, že Alexander Nevzorov sa rozhodol, rovnako ako vy, len inak, že bude viesť veliteľstvo kampane Ksenia Sobchak.

Stanislav Belkovský: Nie, povedal som, že budem viesť skupinu dôverníkov Ksenia Anatolyevna Sobchak v Petrohrade, ale, mimochodom, som trochu žartoval, nemám k tejto téme konečné informácie. Viem, že Alexander Glebovič Nevzorov má veľmi pozitívny vzťah ku Ksenia Anatolyevna Sobchak a je dosť možné, že ju v tej či onej forme podporí, to uznávam.

Elena Rykovtseva: Ako predpovedáte túto kolíziu ďalej? Už ste o tom začali rozprávať, čo je dosť drsné a zlé, dokonca by som povedal, že nie zlé, ale zlomyseľné.. Alexej Navaľnyj na to reagoval, ani neoznámila, že príde, ale na jej pochybnosti reagoval dosť tvrdo. .

Stanislav Belkovský: Ani nie na jej pochybnostiach, ale na únikoch, že môže ísť. To znamená, že ju berie vážne ako konkurenciu. Na jeho mieste, keby som bol jeho poradcom, našťastie nie som, by som mu poradil, aby v tejto situácii mlčal. To znamená, že sa naozaj bojí, myslí si, že voliči, ktorých si už vyhradil a vyhradil pre seba, môžu podporiť Ksenia Anatolyevnu, a čo je najdôležitejšie, vytráca sa kľúčový prvok páky na Kremeľ, aby sa Alexej Navaľnyj zaregistroval ako prezident. kandidáta. Keďže je mi už zrejmé, že štádium monopolizácie, štatút jediného a nesporného vodcu opozície, prešiel za Alexeja Navaľného, ​​a to aj napriek tomu, že sa Gudkov náhodne odplazil z Gudkovovho zoznamu, teraz vysvetľuje, že Gudkov nedosiahol čokoľvek, skôr prehral, ​​a ak niečo dosiahol, tak len vďaka Navaľnému a jeho úsiliu z minulých rokov, počnúc voľbou primátora Moskvy v roku 2013 a končiac projektmi ako „Čajky“ a „On nie je Dimon“ vám“, ktorý oslobodil mysle Moskovčanov, čím im dal možnosť prísť voliť alternatívnych kandidátov. Nie, Navaľnyj ide ďalej a jeho úlohou je teraz presvedčiť Kremeľ, že jeho registrácia s možnými 20 – 30 % je jediným a hlavným spôsobom, ako zabezpečiť legitimitu prezidentských volieb v roku 2018, tak ako to bolo vo voľbách v Moskve 2013. so Sergejom Sobyaninom.

Elena Rykovtseva: To znamená, že verí v tento dizajn, že dosiahne svoj cieľ.

Stanislav Belkovský: A tu je Ksenia Sobchak, ktorá môže hrať rovnakú úlohu, neviem, s 20% alebo 10%, ale napriek tomu je v rovnakom výklenku, riešenie tohto problému je pre Alexeja Navaľného oveľa ťažšie. Práve s tým jeho agresívna reakcia nesúvisí ani s nomináciou Ksenia Sobchak, ktorá ešte nebola v dohľade, ale s únikmi informácií o možnosti nominácie.

Elena Rykovtseva: Nielenže je v tom istom výklenku, navyše odoberá hlasy tým, ktorí sú unavení hlasovaním za Zhirika z klaunských dôvodov, a navyše má skupinu na podporu šoubiznisu, ktorá je v Ruskej federácii veľmi populárna. Myslím si, že Vanya Urgant jej preukáže obrovskú službu, ak pôjde on, ak mu to bude dovolené, a on bude môcť, ak bude ona, ísť s ňou. Toto je seriózna záležitosť.

Stanislav Belkovský: A potom má nezávislé spojenie s rôznymi oligarchami, ktorí môžu financovať jej kampaň aj bez priamej účasti Kremľa.

Elena Rykovtseva: Toto je, keď sú spolu. Opäť, rozumný, rozumný človek Alexej Anatoljevič chápe, že sa to nemusí stať, že sa zúčastní tejto volebnej kampane ako kandidát, skutočný kandidát. A prečo by potom nemohla ísť, ako to urobila Khakamada, napriek tomu, že sa verilo, že podkopáva koncepciu liberálneho bojkotu volieb: prečo mu vytvárať skutočnú konkurenciu, prečo ich robiť skutočnými. Pamätáš si to všetko s Khakamadou?

Stanislav Belkovský: Áno, pamätám si, samozrejme, rok 2004.

Elena Rykovtseva: Bude to rovnaký druh príbehu. Ale napokon ju z toho neobviňuje, pretože ak pôjde, bude to vlastne ten istý Khakamada. Ak neodíde, aký je jej zločin proti nemu?

Stanislav Belkovský: A zločin je v tom, že demonopolizuje Navaľného, ​​zbavuje ho štatútu jediného a jediného opozičníka v Rusku, čo nemožno dopustiť. Pretože ak Alexej Anatoljevič nie je zaregistrovaný, potom s najväčšou pravdepodobnosťou vyzve na pokazenie hlasovacích lístkov a napíše ho na tieto hlasovacie lístky, a to je úplne iné ako hlasovanie za Ksenia Sobchak alebo niekoho iného.

Elena Rykovtseva: Alebo vyzvať na bojkot volieb, ak tam nebude.

Stanislav Belkovský: Akou formou bojkotovať. Vyzve na bojkot volieb formou znehodnotených hlasovacích lístkov, pričom napíše svoje meno. Ak sa Navaľného meno objaví na niekoľkých percentách hlasovacích lístkov, umožní nám to usúdiť, že niektorí ľudia vnímajú tieto voľby ako nelegitímne z jediného dôvodu, že na nich nie je Alexej Anatoljevič Navaľnyj ako kandidát na najvyšší štátny post.

Elena Rykovtseva: K tomu ich volať nebude, lebo každá škoda je výhybka. Prišli ste kaziť – zvýšili ste volebnú účasť.

Stanislav Belkovský: Volebná účasť je pre neho prijateľná, ak pritiahne ďalší zvýšený záujem o jeho značku.

Elena Rykovtseva: Napriek tomu sa mi zdá, že každý kandidát, ktorý sa nedostal do tejto kampane, má záujem nielen o to, aby nebol legitímny...

Stanislav Belkovský: Akékoľvek voľby, kde nie je prítomný, sú nelegitímne.

Elena Rykovtseva: Bolo by lepšie, keby tam bolo menej ľudí, budem to držať, čo s najväčšou pravdepodobnosťou vyzve na bojkot.

Stanislav Belkovský: V akých formách bojkotovať - ​​to je otázka.

Elena Rykovtseva: Na to si pomyslí neskôr, keď sa nebude môcť zúčastniť týchto volieb, ak mu to nebude umožnené. Konstantin z Izraela, ahoj.

poslucháč: Mám otázku na pána Belkovského. Celkom som to nepochopil, ak povie nie, nebudem sa pýtať. Pochopil som správne, že ide kandidovať na prezidenta Ruska?

Stanislav Belkovský: Vystihli ste to takmer správne. Zvažujem túto možnosť. Vytvoril som si svoj prezidentský program, ktorý môžu využiť aj ostatní kandidáti. Na rozdiel od Alexeja Anatoljeviča Navaľného som pripravený podporiť každého, kto bude vo voľbách v roku 2018 zaregistrovaný ako nejaká skutočná alternatíva. Ale čakám do začiatku decembra a žiadam prezidentskú administratívu, aby mi oficiálne dala podpisy, 300-tisíc, ktoré vyžaduje zákon. Ak mi prezidentská administratíva dá podpisy, pretože nemám iný spôsob, ako ich legálne zozbierať, nemám ani peniaze, ani právne ani administratívne prostriedky, tak môžem byť zaregistrovaný, ak mi ich prezidentská administratíva nedá, tak ja, so všetkými mojimi programovými ustanoveniami a ďalšími možnosťami podporiť niekoho iného, ​​kto bude vo voľbách, ale, samozrejme, nie Vladimíra Putina a nie kandidáta zo systémovej opozície. Mojím cieľom je ukázať, že za prezidenta môže kandidovať aj každý laik, každý malý človek ako ja. Nepotrebujeme nového nebeského namiesto Vladimíra Putina a predtým Borisa Jeľcina a predtým starnúceho či nestarnúceho, ako Michail Gorbačov, šéf ÚV KSSZ. Mám na to právo, podľa ústavy som pripravený ho využiť. Môj program bude v najbližších dňoch zverejnený v plnom znení v pomerne populárnych médiách, môžete sa s ním zoznámiť. Pokiaľ poznám programy alebo návrhy programov iných kandidátov, dočítate sa tam veľa nového a zaujímavého, čo skutočne otvára možnosti na riešenie vážnych problémov v Rusku, a to aj v zahraničnopolitickej oblasti, predovšetkým problému sankcií.

Elena Rykovtseva: A čo je kandidát zo systémovej opozície, ktorého nepodporíte?

Stanislav Belkovský: Ide o kandidáta Liberálno-demokratickej strany, Komunistickej strany a „Spravodlivého Ruska“. Systémová opozícia je opozícia zastúpená v Štátnej dume, Federálnom zhromaždení Ruskej federácie.

Elena Rykovtseva: Už pri slove „systémový“ to znie zvláštne, opozícia Zjuganov, opozícia Žirinovského.

Stanislav Belkovský: Akákoľvek opozícia zastúpená v politickom systéme a prostredníctvom neho legitimizovaná je systémovou opozíciou.

Elena Rykovtseva: Dokonca je zvláštne, že si urobíte rezerváciu, že ich nepodporíte. Je zrejmé, že nebudete podporovať. Jabloko je nesystémová opozícia, keďže nemá zastúpenie v Štátnej dume, vylučujete pre seba takúto možnosť podpory?

Stanislav Belkovský: Nie, myslím si, že ak je kandidátom Grigorij Javlinskij, potom to vylúčim. Stále si myslím, že v opozícii by malo dôjsť k výmene generácií a v tomto zmysle sa Grigorij Javlinskij pri všetkej úcte k nemu veľmi nelíši od už spomínaných pánov Zjuganova, Žirinovského a Mironova.

Elena Rykovtseva: Ak nedostanete možnosť vyzbierať 300 tis.

Stanislav Belkovský: Nie je možné zohnať 300 tis., nežiadam o ne, nemám také možnosti, žiadam Vás, aby ste mi týchto 300 tis. , chce, aby som sa zaregistroval.

Elena Rykovtseva: Neprinesú, samozrejme, do domu. Môžu vám pomôcť so zdrojmi, centrálou.

Stanislav Belkovský: Nepotrebujem žiadnu centrálu, potrebujem 300 000 podpisov, nie centrálu.

Elena Rykovtseva: No najmú si človeka, ktorý im ich dovezie domov, k vám domov ich určite nedovezú.

Stanislav Belkovský: Dobre, prídem k nemu, to je v poriadku.

Elena Rykovtseva: Ilya z Tuly, ahoj.

poslucháč: Plánujete do svojho volebného programu zaradiť bod o rozsiahlej desovietizácii v Rusku?

Stanislav Belkovský: Rozhodne áno. Trvám na tom, aby bol Vladimír Iľjič Lenin čo najskôr pochovaný na cintoríne Volkovo v Petrohrade, ako si to sám želal, čím by sa mauzóleum zmenilo jednoducho na muzeálny objekt a aby sa používanie značky "Stalin" v súčasnej politike v r. rovnakým spôsobom, ako je Hitler zakázaný v Nemecku. Nepovedal by som, že ide o desovietizáciu v tej najčistejšej podobe, keďže ideológia sovietskej vlády v sebe niesla aj veľa pozitívneho. Ale symboly totalitného režimu, ktoré existovali v Rusku od roku 1917 do konca 80. rokov, podmienečne, áno, samozrejme, by mali byť zrekvirované alebo zakázané.

Elena Rykovtseva: Keďže Ilya volal, nedokončil som. Napríklad, nedostali ste dom alebo dom od toho, ktorého ste vymenovali, je Ksenia Sobchak kandidát, ktorého podporujete?

Stanislav Belkovský: Áno, som pripravený plne podporiť. Pretože ju považujem za dosť talentovanú političku, ktorá je schopná ak nie radikálne zmeniť schému, zákernosť volieb, tak do toho aspoň vniesť určitú pestrosť na základe nejakých mne blízkych ideových téz, čiastočne, možno nie blízko.

Elena Rykovtseva: To znamená, že ste stále za to, aby boli tieto voľby rôznorodé, s intrigami?

Stanislav Belkovský: Áno, ale som proti vodcovstvu v akýchkoľvek jeho nových prejavoch a variáciách, preto nepodporujem Alexeja Anatoljeviča, aj keď je registrovaný.

Elena Rykovtseva: Teraz sa pýtam na voľby bez neho. Ste v tejto situácii stále za to, aby boli zaujímavejšie? Za čo?

Stanislav Belkovský: Chcem, aby boli zaujímavejšie.

Elena Rykovtseva: A prečo, ak je známy výsledok?

Stanislav Belkovský: Pretože už dnes je potrebné sformovať široký okruh ľudí, ktorí po odchode Vladimíra Putina od moci z toho či onoho dôvodu, v tej či onej forme a každý človek je smrteľný, ako povedal známy ruský politický stratég. zrazu smrteľný, takže tento okruh ľudí je už známy . Aby nevznikol dojem, že je tam len buď Putin, alebo Navaľnyj, nikto iný, aby na jednej strane Národná garda a celá armáda Kremľa stáli ako múr, povedali, že okrem Putina nie je možný nikto, lebo Putin je Rusko a na druhej strane tu bol o niečo, o niečo menej početný, ale projekt pokrokovej verejnosti, ktorý hovorí to isté a takmer rovnakými slovami, ale o Navaľnom, pričom si vôbec nevšimne absolútnu koncepčnú identitu dve doktríny.

Elena Rykovtseva: Rozumiem. Bol by som rád, keby sme sa pozreli na niektoré z posledných krokov Vladimíra Putina, napokon je tiež kandidátom v týchto voľbách.

Stanislav Belkovský: Stále je súčasným prezidentom Ruska, zrejme ním aj zostane, takže sa o neho stále zaujímame.

Elena Rykovtseva: V skratke si o ňom predsa len niečo málo povieme. Ale skončím o voľbách, otázka nie je o vašej účasti, ale o vašom postoji k voľbám. To znamená, že si myslíte, že sú užitočné pre Rusko, aj keď je výsledok známy dlho, bude rovnaký.

Stanislav Belkovský: Sú užitočné do tej miery, že sa tam môžu objaviť nové tváre s novými programami, s novými doktrínami, s novým jazykom a ukáže sa, že ruský ľud ešte nevymrel do takej miery, že je potrebné si vybrať medzi Putinom a Navaľnyj, už nie je na výber.

Elena Rykovtseva: To si vyžaduje voľby, tie sú stále potrebné.

Stanislav Belkovský: Sú potrebné, hoci ich výsledok je jasný.

Elena Rykovtseva: A nech sú živé, nech sú rôznorodé. To je veľmi zaujímavé. Vladimir Putin sa tentoraz zapojil do takejto skutočnej politiky. Už dávno nenadáva, pozrime sa, ako Vladimír Putin vynadal svojmu ministrovi dopravy.

(Pozrite si video vo videoverzii vysielania)

Elena Rykovtseva: Je veľmi zaujímavé, že kamera sa zastavila pri Medvedevovi.

Stanislav Belkovský: Vidíte, ako jemne Vladimir Vladimirovič používa Dmitrija Anatoljeviča, neponižuje ho, ale zdôrazňuje, že bez premiéra nemožno robiť žiadne dôležité rozhodnutia tohto typu a plánu.

Elena Rykovtseva: Ale keď pokarhal ministra, kamera bola celý čas na Dmitrijovi Anatoljevičovi.

Stanislav Belkovský: Dmitrij Anatoljevič bol dosť pochmúrny. Ale mal ho aj Maxim Sokolov a pre Maxima Sokolova je teraz dôležitá jedna vec, keď je kandidátom na post guvernéra Petrohradu namiesto Georgija Poltavčenka, pre neho je, samozrejme, akékoľvek neúplné oficiálne dodržanie čiernou guľou. .

Elena Rykovtseva: Zaujímalo by ma, čo povedal a urobil, dnes bol na všetkých kremeľských, mimokremeľských webových stránkach zverejnený dokument, prezidentský dekrét o disciplinárnom konaní. Nedal ani pokyn Dmitrijovi Anatoljevičovi, aby ho písomne ​​karhal, ale urobil to sám.

Stanislav Belkovský: Je to tak, pretože Vladimir Putin dáva veci do poriadku. A zajtra prestanú volania o ťažbe objektov, keď prestanú, pochopíme, kto v predvečer volieb 2018 dal veci do poriadku a prečo vlastne boli potrebné samotné výzvy.

Elena Rykovtseva: Chcete teda povedať, že tieto hovory majú tiež cyklus? Toto je pravdepodobne december, keď končí registrácia, nastanú kritické dni.

Stanislav Belkovský: „Keď sa cítite sebavedomo,“ spomeňte si na takúto reklamu, keď Vladimir Putin obnoví poriadok v krajine.

Elena Rykovtseva: Len čo dostane nálepku „kandidát číslo jeden“, spustí svoju predvolebnú kampaň, v krajine sa všetko narovná.

Stanislav Belkovský: Vstúpil do nej 9. decembra 1999 a odvtedy sa nezastavil, keď prechádza do nového kola tejto volebnej kampane.

Elena Rykovtseva: To znamená, že rešpektuje formality.

Stanislav Belkovský: Vladimir Putin je na jednej strane človek so psychológiou právnika, keďže je absolventom právnickej fakulty Leningradskej štátnej univerzity pomenovanej po Ždanovovi, na druhej strane bol ponorený do gangsterského Petrohradu raného 90-tych rokov a neexistujú ľudia s formálnejším myslením ako banditi, čo sa hovorí v mnohých vtipoch o banditoch, ako keď sa otvorí kufor 600. Mercedesu, na jednom mieste nájdu obeť s spájkovačkou, potom bandita kto bol pasažierom tohto auta hovorí: ale hľa, posledná vôľa nebožtíka . Preto má Vladimír Vladimirovič na všetko poslednú vôľu zosnulého, všetky rozhodnutia musia byť maximálne formalizované v súlade s ústavou, federálnou legislatívou, normami a duchom zákona.

Elena Rykovtseva: A prečo ste sa rozhodli, že Sokolov presunie k Petrovi?

Stanislav Belkovský: To je myšlienka Valentiny Ivanovny Matvienko, bývalej guvernérky Petrohradu a teraz predsedníčky Rady federácie. Kto ním však bude, zatiaľ nie je známe. Existuje alternatívna doktrína, že Dmitrij Anatoljevič Medvedev, spolupáchateľ disciplinárneho konania, sa práve stane guvernérom Petrohradu. Ak sa potom Putin rozhodne vrátiť guvernérov a predsedov legislatívnych zhromaždení do Rady federácie, čím zmení poradie, ktoré bolo zavedené v roku 2000, jednoducho preto, že dnes ani guvernéri, ani predsedovia legislatívnych zhromaždení nie sú nezávislými politickými osobnosťami, pripravenými a schopnými zasahovať do Kremeľ, potom Dmitrij Anatoljevič môže prísť do Rady federácie ako guvernér a senátor súčasne a viesť ju, čím sa stane treťou osobou z druhej osoby.

Elena Rykovtseva: To všetko nemôže byť - pre Dmitrija Anatoljeviča je to príliš veľké poníženie, nezaslúžil si to.

Stanislav Belkovský: Samozrejme, nikdy som nebol ani prezident, ani premiér, ani veľký šéf, ale ako externému pozorovateľovi a študentovi svetových dejín sa mi zdá, že nemôže byť väčšieho poníženia, ako posunúť sa z prezidentského kresla kamkoľvek. Preto v psychologickom zmysle nemá Dmitrij Anatoljevič čo stratiť. Pamätám si výraz úľavy, ktorý mal na tvári 24. septembra 2011 na kongrese Jednotného Ruska, keď po oznámení, že Putin opäť kandiduje na prezidenta, Medvedev povedal – Som pripravený pracovať vo vláde.

Elena Rykovtseva: Neverím v žiadnu úľavu, myslím si, že pre neho to bola absolútne ľudská dráma, prežíval to ťažko, možno len zdieľanie s manželkou.

Stanislav Belkovský: Neprotirečí si to, bola to dráma, ale v momente, keď to bolo povedané a povedané, prestalo to v ňom držať, na tvári sa mu vpísala absolútna úľava.

Elena Rykovtseva: Áno, chápem, že všetko bolo príliš ťažké a je koniec.

Stanislav Belkovský: Každá tragédia má svoj koniec, žiadna tragédia nemôže byť bez konca. Nedávno hľadali moderátora do programu First Channel „Wait for me“, v klebetách nám povedali, že dokonca rozviazali zmluvu na výrobu tohto programu s televíznou spoločnosťou VID, pretože sa im nepodarilo nájsť moderátora. Tu som navrhol špecifickú koncepciu vodcu „Počkaj na mňa“, v súlade s Beckettovou hrou „Čakanie na Godota“, že sa hrdinovia zhromaždia a čakajú na vodcu, ktorý však nikdy nepríde. Každá skutočná tragédia musí mať svoj koniec.

Elena Rykovtseva: Buď sur alebo final. Sergej z Tugolského Boru, ahoj.

poslucháč: Od vysielania k vysielaniu sa čoraz častejšie skloňuje slovo „zadržaný“. A potom sa Belkovskij rozhodol kandidovať na prezidenta. Skutočná otázka: toto slovo sa môže dotknúť aj jeho. Zaujímalo by ma, čo viete o nálade medzi bezpečnostnými zložkami? Teda pokiaľ možno bez žartovania.

Stanislav Belkovský: Náladu medzi bezpečnostnými zložkami určuje politické vedenie, v tomto zmysle bezpečnostné zložky nemajú samostatné politické nálady, koho milovať, koho nemilovať. Koho sa im povie, aby milovali, toho budú milovať. Už som povedal, že čakám na podpisy z prezidentskej administratívy, bez týchto podpisov nebudem môcť kandidovať. Sám som neškodný človek, dúfam, že ma nezadržia. Ale aj keby ma zadržali, vďaka väzenskej diéte sa mi podarí schudnúť, a to je môj dávny sen. Tiež viete, že už dlho volám po komercializácii domáceho väzenia. Teraz sa to však bude považovať za žartovanie, takže na otázku prestávam odpovedať.

Elena Rykovtseva: Sergej mal na mysli, pokiaľ som pochopil, ich náladu v predvečer volieb, či podporujú vládu, ako by sa mohlo zdať.

Stanislav Belkovský: Čakajú na signál od úradov. Hlavnou náladou bezpečnostných zložiek je ponechať si obilné miesta. Preto, koho zadržať a koho nezadržať, závisí od politického vedenia, a nie od bezpečnostných zložiek. Navyše, nech už o mocenskej mafii u nás ktokoľvek tvrdí čokoľvek, od cisárskych čias, najmä od čias súdruha Stalina, ktorý všetkými prostriedkami, ktoré mal k dispozícii, ničil vojenskú a všeobecnú elitu v uniformách, sa tak stalo. že všetky bezpečnostné zložky riadia politici a nie naopak. To znamená, že toto nie je Turecko, nie je Latinská Amerika, neexistuje žiadna samostatná kasta bezpečnostných zložiek, ktorá by prijímala politické rozhodnutia a realizovala ich bez vedomia nejakej politickej nadstavby, samotného vrcholu, vládcov politickej triedy.

Elena Rykovtseva: Ak je krajina dostatočne stabilná z hľadiska bezpečnosti, práva a poriadku, hovoríte, že hrozby prestanú mávnutím ruky, potom nie je veľmi jasné, prečo situáciu eskalovať. To znamená, že je to absolútne umelé, aby bolo čo riešiť neskôr v decembri?

Stanislav Belkovský: V tejto súvislosti sa Putin dostal k moci v roku 1999. Na začiatku boli výbuchy domov v Moskve, ktoré motivovali druhú čečenskú vojnu. Potom bol Putinov rating do 5 %. Potom začala druhá čečenská vojna, počas ktorej sa rating zvýšil z 5 na 52%. Podľa jednej z verzií, ktorá si zaslúži, ak nie dôveru, tak pozornosť, bolo odloženie prezidentských volieb v roku 2000 z júna na marec spôsobené tým, že týchto 52 % by sa nepresypalo, takže tie isté „čierne labute“ “ by nenastalo, kvôli čomu by vtedy neskúsený politik Vladimir Putin prišiel o rating a nevyhral by už v prvom kole, keďže víťazstvo v prvom kole bolo úplne zásadné, v žiadnom prípade to nebolo možné z bodu z pohľadu Kremľa a prezidentskej administratívy umožniť každému politikovi zvádzať jeden súboj s hlavným kandidátom. Preto sa vždy reprodukuje rovnaký scenár, ktorý už bol úspešný: vytvorte hrozbu a potom ju neutralizujte.

Elena Rykovtseva: Prečo v tomto prípade taká totálna, neskutočne jednoduchá očista guvernérovho poľa, ak je všetko vo vlastných rukách?

Stanislav Belkovský: Všeobecná filozofia čistky je celkom pochopiteľná – zbaviť sa mastodontov, ktorí si pamätajú časy, keď Putin nebol vodcom.

Elena Rykovtseva: Takže sa zbavuje nielen ich, ale aj všetkých.

Stanislav Belkovský: Nie od každého, väčšinou od mocných starých ľudí.

Elena Rykovtseva: Je možné takto nazvať Neneta?

Stanislav Belkovský: Nie, Nenetovci nemôžu byť menovaní. V tomto prípade sa to dá vysvetliť lobingom určitých skupín. Najsmiešnejšia situácia, samozrejme, na Krasnojarskom území, kde pred tromi rokmi náhodne vymenovali Viktora Tolokonského, ktorý sa chystal odísť do dôchodku, ho mal nahradiť mladý technokrat Michail Kotyukov, predstaviteľ skupiny. Alexandra Khloponina, bývalého guvernéra, bývalého námestníka Alexandra Khloponina pre ekonomiku a financie, keď Alexander Gennadievič pôsobil ako šéf Krasnojarského územia, teraz je šéfom Federálnej agentúry pre vedecké organizácie. Ako sme sa dnes dozvedeli, vôbec to nebude mladý Kotyukov, ale veľmi skúsený 63-ročný Alexander Uss, ktorý je predsedom zákonodarného zboru už takmer 20 rokov. A tu treba povedať, že Alexandra Ussa spájajú hlboké nitky s mnohými kľúčovými postavami pri vzniku tak Krasnojarského územia, ako aj toho federálneho. Na území Krasnojarska je mu najbližší Anatolij Petrovič Bykov, uznávaný podnikateľ, ktorý dlhé roky neformálne kontroloval zákonodarný zbor a stál za nomináciou Ussa na guvernéra po smrti bývalého šéfa regiónu Alexandra Lebedu v roku 2002. Potom došlo ku konfrontácii medzi Ussom a Khloponinom, ktorú Khloponin vyhral. Teraz by Khloponin radšej prehral nové kolo tejto konfrontácie. Ale sú aj iní zástancovia tejto doktríny, vieme, že kľúčovými podnikmi Krasnojarského územia sú na jednej strane hlinikárne, na druhej strane Norilsk Nickel. Svojho času dostal osud Norilsk Nickel pokyn, aby urovnal osud Romana Abramoviča, najznámejšieho ruského oligarchu, blízkeho priateľa Vladimíra Putina. Nevylučujem, že svoju úlohu zohralo aj jeho postavenie. Okrem toho je Alexander Uss členom predstavenstva a šéfom sibírskej pobočky veľmi vplyvnej organizácie, o ktorej síce stále málo počujeme, no možno v najbližších týždňoch, mesiacoch a rokoch budeme počuť oveľa viac, volá sa tzv. Ruská advokátska komora. Vytvorili ju Putin a Medvedev v roku 2009 a vystupujú v nej veľmi vplyvní právnici od Michaila Barščevského, zástupcu vlády na ústavných súdoch, až po Pavla Krašeninnikova, šéfa výboru Dumy pre budovanie štátu a legislatívu, ak si nepletiem presný nadpis, ak som zmätený, tak sa ospravedlňujem. To všetko zohralo úlohu v osude Ussa. Preto okrem všeobecnej filozofie omladzovania existuje aj špecifický boj medzi klanmi a skupinami vplyvu, samotná horizontála moci, ktorá dnes v Rusku existuje napriek propagandistickému mýtu o vertikále moci.

Elena Rykovtseva: Potom nie je jasné, v akom prípade vyhráva, povedali ste, najprv na omladenie, potom sa ukáže, že prichádza mastodont, v tom prípade víťazí teória mastodonta.

Stanislav Belkovský: Prichádza mastodont, pretože si upevnil kontrolný podiel v podpore regionálnych elít (Anatolij Bykov) a veľmi dôležitých predstaviteľov federálnych elít (Roman Abramovič plus Ruská advokátska komora). Proti tomu nemôžete namietať, či už ste mastodont alebo mladý technokrat.

Elena Rykovtseva: Vladislav z Krasnodaru, ahoj.

poslucháč: Čo presne by mal Alexej Navaľnyj na sebe a vo svojej predvolebnej kampani zmeniť, aby ste ho volili?

Stanislav Belkovský: Ďakujem za otázku, je veľmi múdra, rád na ňu odpoviem. Vo všeobecnosti rád odpoviem na akékoľvek otázky, ale najmä na tie múdre samostatne. Obávam sa, že to už nie je možné. Alexej Navaľnyj je formovaný ako človek, nie je to malý chlapec, jednoznačne bude vodcom, bude mladou verziou Vladimíra Putina, nevzdá sa toho, nepotrebuje moc v aby sa od toho dostal preč. Ako povedal britský kráľ Edward Siedmy, ktorý sa vzdal trónu kvôli sobášu s rozvedenou Američankou, v odpovedi na zodpovedajúcu sviatostnú otázku: len veľmi vznešení ľudia môžu pochopiť, že abdikácia na trón je svojím spôsobom oveľa viac. významná z hľadiska histórie ako prijatie trónu . Alexejovi Navaľnému táto filozofia nie je blízka, som si istý, že sa toho nevzdá. Ale ak, samozrejme, Alexej Anatoljevič podporí myšlienku parlamentnej republiky a svoj vlastný odchod od moci o pár rokov, keď sa politický systém Ruska radikálne prebuduje v súlade s mojimi ideálmi a usmerneniami, a to sú nielen moje ideály a usmernenia - to sú ideály a usmernenia všetkých opozičných kandidátov okrem neho, potom som pripravený ho podporiť. Ale nemyslím si, že potrebuje moju podporu, skôr mu to dokonca škodí, takže mu to nebudem vnucovať.

Elena Rykovtseva: Predstavme si teoreticky, že prezidentom sa môže stať ktorýkoľvek kandidát, stáva sa.

Stanislav Belkovský: Keď Boris Nikolajevič Jeľcin opustil moskovský mestský výbor, vedel by si niekto predstaviť, že sa o tri a pol roka stane vládcom Ruska?

Elena Rykovtseva: Nikdy. Lídrom sa teda môže stať každý kandidát s rovnakým úspechom. Proti tomu sa nemôžete poistiť.

Stanislav Belkovský: Preto je potrebná akási koaličná dohoda opozičných kandidátov, ktorá by zahŕňala prechod k parlamentnej demokracii v prvých dvoch rokoch od zvolenia nového prezidenta.

Elena Rykovtseva: Nedá sa to bez toho?

Stanislav Belkovský: Vôbec nie. Vieru v dobrého kráľa treba pochovať. Politická transformácia Ruska, zmena míľnikov je v prvom rade odmietnutím totálneho ruského politického vedomia. Má veľa prvkov, veľa som o tom písal, nebudem sa teraz opakovať.

Elena Rykovtseva: Totálny alebo totalitný?

Stanislav Belkovský: Totálne, z čoho vyplýva totalita. Hlavným prvkom úplného vedomia je pochopenie toho, že vo vnímaní podobne zmýšľajúceho človeka ako dobrého človeka je to zmes politických a morálnych kritérií, čo by nemalo byť dovolené. Keď človek hovorí to, čo radi počujete, je dobrý – to je najdôležitejší prvok celkového vedomia. Takto sa rodia vodcovia, takto sa rodia králi.

Elena Rykovtseva: Nepripúšťate prezidenta, ktorý nie je vodcom Ruska? Je to v Rusku nemožné?

Stanislav Belkovský: Je potrebné zlomiť celkové vedomie. Aby sme zlomili totálne vedomie zo samotného vrcholu moci, kde sa stále nachádza jeho posvätné centrum, centrum moci, treba vyhlásiť, že Rusko už nikdy nebude monarchiou, akou je dnes, absolútnou monarchiou, navyše zdedený, lebo prezident len ​​sústredil vo svojich rukách všetky právomoci troch vládnych zložiek, zákonodarnú, výkonnú a súdnu, de facto, samozrejme, podľa ústavy de iure to tak nie je, ale aj menovanie nástupcov. sebe, čo znamená, že ide o obyčajnú absolútnu monarchiu. Veď od čias Pavla I. nie je ustálené, že nástupcom by mal byť biologický syn predchádzajúceho panovníka, môže ním byť ktokoľvek.

Elena Rykovtseva: Absolútne neveríte, že v Rusku to nemôže byť inak, len tak? Ak prezident, tak panovník, ak panovník, tak nástupca atď.

Stanislav Belkovský: V Rusku to môže byť iné, ak Rusko prejde na parlamentnú formu vlády, možno vo formáte konštitučnej monarchie, aká existuje vo väčšine európskych krajín od Švédska po Španielsko, ktorá sa ukázala ako najefektívnejšia forma modernej európskej parlamentná demokracia, ktorá je menovite monarchiou. Mimochodom, viete, aká forma vlády je nominálne vo Veľkej Británii? Absolútna monarchia. Spojené kráľovstvo nemá ústavu, predsedu vlády menuje sám panovník. Len z nejakého dôvodu vždy zvláštnou zhodou okolností vymenuje za premiéra lídra strany, ktorá vyhrala voľby. Ale toto je Veľká Británia, krajina, kde je sila politickej tradície veľká, kde duch zákona prevláda nad jeho literou. V Rusku to tak nie je, Rusko je krajina úplne iného vedomia a toto vedomie môže zlomiť len veľmi silné hnutie zhora, metóda sebazriekania sa moci, exkomunikácie z nej.

Elena Rykovtseva: Túto tému môžeme uzavrieť konštatovaním, že dajte voľný priebeh Belkovskému, on pripraví Rusko o prezidentov, k moci sa dostane len preto, aby sa od nej dostal.

Stanislav Belkovský: Takýto kandidát sa môže vždy spoľahnúť na moju podporu.

Elena Rykovtseva: Od kolegov som dostal na náš pager zaujímavú správu: "S naším špeciálnym spravodajcom Ivanom Voroninom sa nič nedeje - bol prepustený." Neviem, aký záver z toho vyvodiť - Voronin bol prepustený z nášho éteru alebo bol prepustený Navaľnyj.

Stanislav Belkovský: Predpokladajme, že všetci boli prepustení, Alexej Navaľnyj, Leonid Volkov a Ivan Voronin.

Elena Rykovtseva: Leonida Volkova sotva prepustili. Napísali mi, že sa s nami stále nemôže zúčastniť. Buď Voronin, alebo Navaľnyj, alebo obaja boli prepustení.

Stanislav Belkovský: Pamätajte si, že v sovietskom KVN bol taký vulgárny vtip o slávnej popovej skupine "Nogu Svelo": najnovšie správy z "Nogu Svelo" - noha bola uvoľnená. Boh nám všetkým žehnaj.

Elena Rykovtseva: A o vás by skupina Mango spievala "Na predsedníctvo ich neberú."

Stanislav Belkovský: Prečo to neberú? Uvidíme.

Elena Rykovtseva: Dobre, nech to máme za sebou.

Ilustrácia: bogusfreak pre TD; použité fotografie: Artem Korotaev, Michail Metzel, AP, Michail Dzhaparidze, Artem Geodakyan, Dmitrij Astakhov/tlačová služba ruskej vlády/TASS; Dmitrij Donskoy/RIA Novosti; Petra Wegner/Fotobanka Lori/Knižnica obrázkov prírody

Vladimír Putin 6. decembra oznámil svoju účasť v prezidentských voľbách. Oznámil to na stretnutí so zamestnancami závodu GAZ s tým, že „nie je lepšie miesto a lepší dôvod na takéto vyhlásenie“ (cituje RIA Novosti).

Takie Dela sa spýtal viac ako tuctu ruských politológov, novinárov, ekonómov, spisovateľov, hudobných kritikov a umelcov na to, koho vidia ako prezidenta Ruska.

Alexej Navaľnyj

Andrey Loshak, novinár:

Zo všetkých tých, ktorí sa pokúšajú získať toto miesto, to chce úprimne. Navaľnyj si zaslúži aspoň účasť vo voľbách. Napriek monštruóznemu tlaku vytvoril osemdesiat štábov, zaujal mladých ľudí, čo sa nikomu v mojej pamäti nepodarilo. To je skvelé, pretože v zdravej spoločnosti by mladí ľudia mali bojovať za zmenu sveta k lepšiemu, nie byť apolitickí.

Súdiac podľa toho, ako zúrivo proti nemu úrady bojujú, pre nich skutočne predstavuje nebezpečenstvo, a to je plus. Je najvyšší čas zmeniť súčasnú vládu.

Kirill Rogov, politológ:

Voľba je spojená so skutočným zosúladením politických síl. Prezidentom sa môže stať len ten, kto je pripravený bojovať a vynaložiť úsilie, nech sa deje čokoľvek. Teraz vidíme, že len Navaľnyj je toho schopný. Áno, nie vždy sa mu to darí, ale nevzdáva sa a to vyvoláva môj rešpekt.

Dmitrij Medvedev

Jurij Saprykin, novinár:

Ak nie Putin, tak Medvedev alebo jeden z nich. Takže s najväčšou pravdepodobnosťou sa to stane, ak nie teraz, tak o niečo neskôr. Všetko ostatné je fikcia, to už nie je možné myslieť vážne.

Oleg Kashin, publicista:

Prikláňam sa k romantickému a utopickému pohľadu na tento problém – legitímny najvyšší orgán štátnej moci v Rusku sa volá Zjazd ľudových poslancov, jeho činnosť bola trestne prerušená na jeseň 1993 a odvtedy sa moci chopili ľudia, ktorí nemajú na to právo. Hoci ubehlo viac ako dvadsať rokov, stále existuje možnosť zvolať tento zjazd po novom. Bez vyriešenia „problému z roku 1993“ bude akákoľvek zmena moci len pretvárkou a otázka nového prezidenta nedáva zmysel. Ale ak potrebujete formálnu odpoveď s priezviskom, potom Dmitrij Medvedev môže Putina kedykoľvek ľahko zmeniť - má príslušné skúsenosti, postavenie v systéme atď.

Dmitrij Rogozin

Anatoly Wasserman, publicista:

Radšej by som ho videl, keby sa ukázalo, že Putin sa nepovažuje za dosť zdravého na to, aby strávil ďalších šesť rokov v tomto trestanickom otroctve. Rogozin už dokázal, že vie zvládať zložité ekonomické a politické komplexy. Má pomerne silný charakter a možno dúfať v jeho efektívnu prácu na tomto poste.

A tak som si istý, že pripravených je už viacero kandidátov. Títo ľudia ešte nie sú inzerovaní, aby neboli vystavení verejnosti, objavia sa, keď to bude potrebné.

Irina Prokhorová

Lyudmila Ulitskaya, spisovateľka:

Vzdelaný, talentovaný človek, s hlbokým pochopením svetového ekonomického a sociálneho procesu, morálne zdravý, na rozdiel od dnešných lídrov krajiny.

Sergey Brin

Andrey Movchan, ekonóm:

Zakladateľ spoločnosti Google, rodák z Ruska, dobre pozná ruskú kultúru. Riadi podnik, ktorý je rovnako ťažké vlastniť ako riadiť vládu. Zamestnancov Googlu je teraz v Rusku viac ako úradníkov, takže má dostatok potrebných skúseností. Výborne robí medzinárodnú politiku svojej firmy, orientuje sa vo svetovej situácii, je mladý.

Jevgenij Yasin

Sergey Parkhomenko, novinár a vydavateľ:

Toto je jedna z posledných zostávajúcich morálnych autorít v krajine. Muž veľkej čestnosti a ušľachtilosti. Navyše veľmi vzdelaný, výborný ekonóm. Žiaľ, Yasin je už v starobe a jeho zvolenie by znamenalo, že časť prezidentových právomocí prejde na vládu. Som si však istý, že by na to vybral tých správnych ľudí a celkovo by odviedol skvelú prácu.

Ruslan Lobačov

Ilya Oskolkov-Tsentsiper, zakladateľ časopisu Afisha a inštitútu Strelka:

Myslím si, že prezidentom by mal byť človek, ktorého dobre poznám a ktorému dôverujem. Mojím kandidátom je môj kolega a dobrý priateľ Ruslan Lobačov. Myslím, že v tom bude skvelý.

Sergej Kapkov

Alexander Baunov, šéfredaktor Carnegie.ru:

Zo 146 miliónov Rusov sa prezident môže stať tým, kto začne robiť politickú kariéru. Medzitým to nikto nerobí, môžete posúdiť podľa manažérskych výsledkov.

Sergej Kapkov začal v Moskve zavádzať tie isté správne veci, do ktorých sa zaoberal aj tím primátora hlavného mesta. Robil to isté v oblastiach, kde pracoval, ukázal sa ako rovnako efektívny manažér. V istom zmysle odštartoval moskovskú reformu. Len tento človek je liberálnejší ako skupina Sobyanin, lepšie rozumie kultúre a lepšie hovorí na verejnosti. Navyše je mladý.

Alexander Auzan

Valery Panyushkin, novinár:

Po prvé, je to vedec. Po druhé, nielen vedec, ale vedec-ekonóm. Okrem toho je autorom viacerých štúdií, ktoré spájajú ekonomiku a kultúru, čo považujem za mimoriadne dôležité. Vo voľnom čase venuje veľa energie ľudskoprávnym aktivitám. A toto spojenie ekonóma, kulturológa a ľudsko-právneho aktivistu sa mi zdá pre prezidenta Ruskej federácie veľmi cenné.

Jekaterina Shulmanová

Inna Kravchenko, redaktorka:

Je to bystrá žena, vtipná, rozumie politológii. Chápe v tom to, čomu nerozumie nikto, kto teraz sedí v Štátnej dume. Má veľa predností, ktoré sú viditeľné v jej textoch aj v jej videách na YouTube. Pokiaľ je intelektuálna, veselá, vo všeobecnosti - sen o ruskej osobe.

Anton Bakov

Alexander Ustinov, politológ:

Verím, že Putin - jeden z najlepších kandidátov a ak sa zúčastní volieb, zvíťazí nad prípadnými súpermi. Pokiaľ ide o ľudí, ktorých by som volil a rád by som ich videl v zozname, je to, samozrejme, Anton Alekseevič Bakov (monarchistická strana). Pretože Bakov je inteligentný, pozitívny, relatívne mladý a verí, že je potrebné hovoriť s úradmi. A vo všeobecnosti Bakov nie je cynik, ale je veľmi humanistický, pokiaľ ide o akékoľvek problémy.

Stanislav Belkovský

Stanislav Belkovský, politológ:

Najlepším prezidentským kandidátom som ja sám, pretože najlepšie chápem, ako treba túto krajinu transformovať. Cez radikálne opatrenia nevyhnutné pre štát, aj keď by s nimi obyvateľstvo, samozrejme, nesúhlasilo. Napríklad by som zakázal ROC a povolil manželstvá homosexuálov.

Boris Šmelev

Boris Shmelev, člen Akademickej rady OIEPS IE RA:

Ak nie Putin, tak jedine ja. Pretože žijem dlhé roky, z ktorých posledných 50 sa venuje politológii. Chápem, čo náš štát potrebuje, ako riešiť svoje problémy. Myslím si, že by som dal dokopy dobrý pracovný tím a priviedol krajinu do novej udržateľnej fázy rozvoja.

Vladimír Martynov

Maxim Semelyak, hudobný kritik:

Zdá sa mi, že Rusko by malo zložiť niečo nové, v skladateľskom zmysle slova.

Husky

Husky, rapper:

Ak nie Putin, tak ja. Pretože som múdry a čestný. A skromný.

Niektorí z expertov, ktorých „TD“ oslovil, navrhli kandidátov na funkciu prezidenta, ktorí zomreli alebo nespĺňajú požiadavky uvedené v kapitole 4 Ústavy Ruskej federácie. Napriek tomu "TD" zverejňuje tento zoznam.

Boris Nemcov

Lusya Shtein, poslankyňa mestskej časti Basmanny v Moskve:

V súčasnej situácii, ktokoľvek, hlavnou vecou nie je Putin. Jednoducho z dôvodov potreby zmeny moci. 18 rokov je viac ako Brežnev, je to trochu menej ako žijem!

Ale ak zavoláte konkrétne meno, potom Nemcov, ak bol nažive.Bol osobnosťou a nespochybniteľným vodcom. Väčšinou pozitívny, naozaj vážny človek, no zároveň skutočne „jednoduchý“, a to je vlastnosť, ktorú sa teraz každý snaží napodobniť – „blízkosť k ľuďom“. Mal to od prírody. Chytrý, statočný a silný človek, so šialenou energiou, charizmou, ku ktorej to ťahalo každého, s akousi vnútornou slobodou. Niet divu, že dokument, ktorý je mu venovaný, nesie názov „Too Free“. Všetky tieto slová potvrdzuje skutočnosť, že bol zabitý. Pretože bol skutočným rivalom, Putin je v porovnaní s Nemcovom úbohá voš.

Andrej Sacharov

Ksenia Sokolova, vedúca Nadácie Fair Aid:

Mačka (tučná alebo malá)

Artem Loskutov, umelec:

Ak nie Putin, tak mačka. Mám dve a obe sú rovnako dobré.